cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

Bij steeds meer mensen is het besef ontstaan dat fietsen een prima vervoermiddel is om naar het werk te gaan. Voor wie van plan is om dat op structurele basis te doen, hebben we een aantal tips om goed voorbereid te gaan en variatie om het leuk te houden. Er is altijd 1 argument meer om wèl te gaan!

 

Vrij van bagage

Laten we beginnen met de opmerking dat je altijd moet proberen zo min mogelijk mee te nemen aan bagage. Je hebt altijd je minimum zoals een reserveband, pompje en wat te eten maar als je toch meer zaken mee moet nemen, doe dat dan zo slim mogelijk. Neem je lunch bijvoorbeeld mee in een verpakking die je na afloop klein kan maken of weg kan gooien. Dat scheelt ’s middags weer. Moet echt je laptop mee of kan je hem misschien op je werk veilig achterlaten?

 

Rugzak

Al met al, zal je er niet aan ontkomen om spullen mee te moeten nemen die niet in de achterzakjes van je shirt passen. Dan wordt een rugzak handig. Kijk daarbij naar een compacte en verstelbare omvang, comfortabele schouderbanden, vrijheid en stabiliteit op je rug. En als het niet anders kan: een gepolsterd vak voor je laptop.

 

Bikepack

Naast een rugzak die je eenvoudig mee naar binnen kunt nemen, kun je ook overwegen om een tas aan je fiets te monteren. Er bestaan voldoende (forse) zadeltassen, framevullende tassen, stuurtassen en mocht je bijvoorbeeld een pekelfiets hebben met spatborden en bagagedrager dan kan er natuurlijk een reguliere fietstas tegenaan.

 

Droge kleding

Als je rit niet al te lang is, zul je misschien alleen een droog shirt mee willen nemen. Die kun je netjes mee nemen door hem op te vouwen en samen met iets stijfs, zoals een boek, in een plastic tas te stoppen. Dat gaat als pakketje in de rugzak en je hebt een net, droog shirt om aan te trekken. Als je niet alle werkdagen met de fiets gaat, kun je je kleren voor de komende dagen alvast in een tas meenemen op een dag dat je met openbaar vervoer of eigen auto gaat.

 

Douche

Als er op je werk gelegenheid is om te douchen, is het raadzaam om in sportieve fietskleding te gaan en je nette garderobe mee te nemen. Om de dagelijkse bagage te beperken kun je handdoeken, ondergoed, sokken en schoenen bijvoorbeeld permanent op je werk laten staan. Als er geen douche aanwezig is, schrijf dan meteen een dreigende brandbrief aan de directie, fiets op de heenweg een beetje rustig aan en gebruik tot de verbouwing ruim voldoende deodorant. In het belang van de relatie met je collega’s.

 

Variatie

Er is meestal wel meer dan 1 route om naar je werk te fietsen. Varieer daar mee door op de terugweg een andere (langere?) route te nemen. Of rijd per dag een andere route. Probeer op de heenweg een vlakke route te nemen, na het werk is het veel leuker om de klimmetjes te pakken. Een andere leuke optie is om een keer andere fiets te gebruiken. Pak eens een mountainbike en neem een route met onverharde paden. Met een gravelbike kan je dit eindeloos combineren.

 

Samen

Ga eens met een vriend of collega mee naar het werk, of spreek na werktijd met iemand af die in de buurt werkt. Je kletst wat, beleeft samen de omgeving, je rijdt misschien eens een ander tempo, ontdekt misschien een andere route en voor je het weet is de reis voorbij.

 

Onderhoud

Ruim ergens op de dag even wat minuten in om snel onderhoud te doen aan de fiets. Denk daarbij aan het afspoelen van de ergste zand of pekel, afvegen van smeer aan de remmen en ketting en check (sowieso) altijd je banden en verlichting. Goed onderhoud bespaart immers geld en daar was je toch al goed mee bezig door op de fiets te gaan.

 

Fietskleding

Het is net als bij recreatief, sportief fietsen: zorg dat je forenzenrit een leuke is bij elk weertype. Als je vaker fietst op een min of meer gedwongen tijdstip van de dag, kun je maar beter voorbereid zijn op de dwingende omstandigheden. Denk aan een lichtgewicht regenbestendig jack, fluorescerend kleding maar ook overschoenen of schoenhoezen tegen het opspattend vuil.

 

Verwennen

Hou het leuk voor jezelf door eens een koffiepauze in te lassen of een stop aan een ijskraam. Doe je het niet voor de motivatie dan is het nog altijd gewoon leuk als ritueel.

 

Training

Combineer het nuttige met het aangename. Als je elke dag in hetzelfde eentonige tempo rijdt, sluipt uiteindelijk de sleur in je hoofd. Ook worden je spieren niet echt gekieteld en je zal trager worden. Bouw dus wel iets van een intelligente trainingsvorm in. Wissel je cadans en je tempo’s, rijd eens in herstelmodus tegen de verzuring, doe tussensprintjes, rijd eens tegen je oncomfortabele snelheid aan of zoek klimmetjes voor wat uitdaging.

 

Heb jij nog goede tips of gewoontes om te forenzen op de fiets? Laat ze weten in een reactie hieronder!

 

Door: Andre Ruitenbeek

 

Ook interessant

Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
f9

Zo voorkom je zadelpijn

lees meer
Campagnolo_group3_day1-129

Je activiteit van Garmin toch op Strava tijdens de storing? Zo doe je dat!

lees meer
header sp connect bikejunckies

Zo monteer je een bike bundle

lees meer
ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

lees meer
Films

Goede documentaires over wielrennen? Dit zijn ze!

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom een hongerklop

lees meer