core stability-header

6 oefeningen voor een sterke core

Over het algemeen zijn wielrenners geen grote liefhebber van krachttraining. Eigenlijk best jammer, want je hebt er enorm veel baat bij wanneer je naast fietsen, ook spierversterkende oefeningen doet.

 

Core-stability

Met name de core-stabiliteit is belangrijk want dit is de basis van je lichaam, omdat alle ledematen hiermee verbonden zijn. Wanneer de basis niet sterk genoeg is, kun je sneller blessures oplopen en dat wil natuurlijk geen enkele fietser. Met deze specifieke oefeningen zorg je ervoor dat je beter op de fiets zit, beter je kracht kunt overbrengen op de pedalen, meer uithoudingsvermogen krijgt en minder kans op blessures hebt. De frequentie en duur van de oefeningen is afhankelijk van hoe sterk je core is. Beginners kunnen starten met 3x30 seconden. Dit kun je uitbreiden naar 10x1 minuut. Wist je trouwens dat het wereldrecord planken op 10 uur en 10 minuten staat? Dan heb je pas stalen buikspieren!

 

Oefeningen

Onderstaande oefeningen zijn eenvoudig, maar zeer effectief als je ze goed uitvoert. Hoofdzakelijk train je je buikspieren, maar je rug, schouders en heupen zet je ook aan het werk. Hoe lang hou jij het vol?

 

 

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

fietsnavigatie 2

Fietsnavigatie

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0406

Tips bij het kopen van een nieuwe fiets!

lees meer
voorkom een blessure

Voorkom een blessure

lees meer
7 dingen die je niet moet doen als beginnende fietser

7 dingen die je niet moet doen als beginnende fietser

lees meer
Benen scheren of niet

Benen scheren of niet?

lees meer
Voeding bij blessures

Welke voeding tijdens een blessure?

lees meer
Galerij-WP-Joachim_Werkplaats

Spaken op spanning

lees meer
holiday-gifts-1849900_1920

Sportieve kerstcadeaus voor de fietser

lees meer
FB SCHWALBE TIRES - ONE

Dit is het stappenplan om tubeless banden te monteren

lees meer