7 dingen die je niet moet doen als beginnende fietser

7 dingen die je niet moet doen als beginnende fietser

Beginnende fietsers maken allemaal wel eens een beginnersfout. Zodra je de fouten weet, is de kans ook kleiner om een fout te maken. In dit artikel zet ik alle beginnersfouten op een rij zodat jij ze herkent wanneer je voor het eerst op de fiets stapt.

 

Dit gaat over de volgende 7 fouten:

  • Onderbroek onder je fietsbroek
  • Te weinig eten/drinken mee
  • Remmen in de bocht
  • Verkeerde zadelhoogte
  • Te hard beginnen
  • Plaksetje, reserveband en fietspomp vergeten
  • Te laat uit je pedalen klikken

 

Onderbroek onder je fietsbroek

Fietskleding is erg belangrijk voor als je gaat fietsen. Op de fiets draag je dus een speciale fietsbroek. In de broek zit een soort kussentje dat ''zeem'' wordt genoemd. Het verschil tussen een fietsbroek en een normale broek is de stof. Een normale broek is gemaakt van katoen en een fietsbroek van lycra. Een katoenen broek houdt zweet vast en gaat schuren. Bovendien voorovergebogen op een smal en hard zadel zitten zorgt uiteraard al voor irritatie rond je zitvlak en krijg je zonder twijfel last van zadelpijn. De oplossing hiervoor is dus een speciale fietsbroek met zeem. Zo voorkom je al deze klachten.

 Er zijn wel verschillende soorten zemen. Voor triatleten zijn er bijvoorbeeld fietsbroeken met extra dunne padding zodat ze die ook kunnen gebruiken tijdens het hardlopen. Sommige merken hebben juist een extra dikke padding. Dit is niet beter of slechter maar het gaat er vooral om wat jij zelf het fijnst vindt. Onder een fietsbroek draag je dus geen onderbroek, zo voorkom je irritaties en schuurplekken.

 

 

Te weinig eten/drinken mee

Zorg ervoor dat je altijd genoeg eten en drinken bij je hebt tijdens het fietsen. Je eet dan een gelletje of energiereep dat veel snelle suikers bevat.  Je haalt je energie namelijk uit suikers (koolhydraten) en vet.

Probeeer om het half uur wat eten en drinken. Zo voorkom je dat je eerder vermoeid raakt. Wat belangrijk is, is dat je wat eet voordat je honger krijgt. Met drinken is het belangrijk om steeds kleine slokjes te nemen. En hier geld hetzelfde als bij eten, ga al drinken voordat je dorst krijgt.

 

Leestip: De man met de hamer kun je veslaan!

 

Remmen in de bocht

Beginnende fietsers worden vooral herkend aan hun vierkante bocht. Je maakt een vierkante bocht als je in de bocht remt. Dit is heel gevaarlijk want juist tijdens het remmen in de bocht kan je vallen. Dit gebeurt vooral als de weg glad is of als er bladeren op liggen. Wat belangrijk is voordat je een bocht neemt. Is dat je op tijd de keuze maakt of je gaat remmen of niet. Ga niet twijfelen en wees zeker van je zaak. Bij het insturen van de bocht is het belangrijk om je handen aan de beugels van je stuur vast te houden. Hierdoor blijft het zwaartepunt het laagst en is het makkelijker om je fiets in balans te houden.

 

Verkeerde zadelhoogte

Wanneer je net begint als fietser is het belangrijk om de juiste houding aan te houden, zo voorkom je klachten en verbeter je je prestaties. Wat hierbij belangrijk is, om de juiste zadelhoogte te hebben.  Zo kun je namelijk het meest comfortabel fietsen en gebruik je al je energie in je fiets zonder dat er energie verloren gaat. Ten slotte zorgt een slechte houding en verkeerde zadelhoogte voor blessures.

 

Wil je weten wat de juiste hoogte is voor op je racefiets bekijk dan dit artikel.

 

Te hard beginnen

Dit herken je met elke sport. Te hard beginnen, je kijkt er al de hele dag naar uit om je rit te maken of om hard te lopen. Je geeft meteen 100% en na een aantal kilometers voel je, je benen al moe worden en begin je het gevoel te krijgen dat je niet verder kan.

Daarom is het belangrijk om rustig te beginnen ook al wil je alles geven, houd je in. Begin rustig en bouw langzaam je intensiteit op, dan fiets je uiteindelijk langer, sneller en het belangrijkste met meer plezier.

 

Plaksetje, Reserveband en fietspomp vergeten

Helaas overkomt het iedereen wel eens: lekrijden, gelukkig is dit geen probleem als je maar je plaksetje, reserveband en fietspomp hebt meegenomen. Heb je dit mee dan ben je binnen 15 minuten klaar en kun je zo weer verder op de weg.

Het word natuurlijk een stuk moeilijker als je deze spullen niet bij je hebt. Zo is je hele rit verpest en kan je iemand bellen om jou op te komen halen. Dit kun je voorkomen als je een plaksetje, reserveband en fietspomp meeneemt. 

 

 

 

Te laat uit je pedalen klikken

Beginnende wielrenners maken vaak dezelfde fout om niet op tijd uit de pedalen te klikken. De gevolgen hiervan zijn dat je hierdoor heel lelijk kan vallen. In- en uitklikken is nog wel een dingetje. Begin je net, let dan op dat wanneer je gaat in- en uitklikken. Het makkelijkst in- en uitklikken gaat als je voet beneden is, dus met bijna een gestrekt been. Klik je voor de eerste keer in, doe dit dan bij een muurtje. Zo krijg je een beetje het gevoel er in. Hoe vaker je in- en uitklikt hoe makkelijker het wordt. Oefening baart kunst!

 

Door: Jermo Islek

 

 

Ook interessant

ABUS_Website_Schloesser_Kettenschloesser

Voorkom diefstal

lees meer
Teknika-5-1-1160x773

Hoe vind ik mijn perfecte zadel

lees meer
virus-1812092_1920

Wat gebeurt er allemaal!?

lees meer
20180504_JBP_XLC_Azura_display2018_Bronkhorst_0006

Fiets mee!

lees meer
verkeersbord

Check dit voordat je gaat fietsen

lees meer
_MG_0185

Sneller door intervaltraining?

lees meer
voeding

Voeding voor het sporten

lees meer
Montage_trapas

Zo moet je een trapas monteren

lees meer
fietsnavigatie 2

Fietsnavigatie

lees meer