Groente

Afvallen doe je zo!

Een groot deel van de wereldbevolking kampt met overgewicht. De verleiding om junkfood naar binnen te werken is groot omdat het echt overal te koop is, vaak ook nog eens voor een prikkie. Deze coronatijd is voor sommigen dan ook een moment om de knop om te draaien en voor een gezondere levensstijl te kiezen. Kijk in de spiegel en wees kritisch, wil je van dat buikvet af? Een lichaam dat meer in proportie is met meer kracht? Ga ervoor! Laat je niet belemmeren en zeg hallo tegen een verbeterde versie van jezelf die topfit gaat worden, met alle voordelen van dien.

 

Waar te beginnen?

Het is een nieuwe levensstijl, het is geen dieet. Een dieet werkt maar voor even omdat je dan vaak weer terugvalt op je oude eetpatroon. Goede voeding is essentieel om je doel te bereiken, begin dus daarmee. Meer eiwitten, meer vezels en minder toegevoegde suikers. Niet drie maar zes eetmomenten per dag. Zes eetmomenten? Ja, alleen dan kleinere porties, zo blijft je stofwisseling aan het werk. Maar hoeveel verbruik ik dan? Bereken eerst je energiebehoefte en daarna kun je een app downloaden zoals MyFitnessPal om je calorieën te tellen.

 

Meten is weten!

 

Welke producten zijn gezond?

Je kunt eindeloos variëren met gezonde voeding maar veel mensen willen een concrete lijst met wat ze kunnen kopen. Neem bijvoorbeeld noten, die bevatten veel gezonde voedingstoffen maar ook veel onverzadigde vetten. Vandaar dat één handje noten per dag voldoende is.

 

  • Fruit
  • Groente
  • Havermout
  • Muesli
  • Yoghurt(mager)
  • Eieren
  • Tofu
  • Hummus
  • Hüttenkäse
  • Volkorenproducten
  • Noten(ongezouten, één handje per dag)
  • Vis
  • Kip
  • Rookvlees
  • Rijstwafels

 

 

Drink voldoende!

Om je vochtbalans op peil te houden is het belangrijk om veel te drinken. Houd het bij water, koffie of thee. Skip alle frisdranken uit de supermarkt uit je leven. Je kunt natuurlijk wel je eigen frisdrank maken, zodat je weet uit welke ingrediënten het bestaat.

 

Tip: zorg ervoor dat je producten met toegevoegde suikers en veel verzadigde vetten niet in huis haalt. Dan kun je alleen kiezen uit gezonde snacks.

 

Fietsen

Naast goede voeding moet je natuurlijk ook bewegen om vet te verbanden. Plan fietsritten in je agenda en houd je daar ook aan. Veel trainen is belangrijk. Is het geen weer om te fietsen of heb je weinig tijd? Dan zijn er natuurlijk ook andere trainingen die je kunt doen. Er zijn geen excuses. Afwisseling met andere trainingen maakt het ook leuker en daar word je ook beter van. Daarnaast kun je natuurlijk je fiets gebruiken voor woon-werkverkeer zodat je dagelijks je kilometers maakt en meer calorieën verbrandt.

 

Wat eet je tijdens een lange fietsrit?

 

 

Welke trainingen?

Vooral intervaltrainingen zorgen er voor dat je sneller vet verbrandt. Een intervaltraining zorgt er voor dat je ook na je training nog in de verbrandingsmodus blijft. Een uurtje intervaltraining zal je veel goeds doen, vooral als je een overvolle agenda hebt. Doe deze trainingen wel in combinatie met lange duurtrainingen om blessures te voorkomen.

 

Hoe werkt een intervaltraining?

 

Herstel

Zorg na een zware of lange training dat je voldoende eet en drinkt. Denk aan voldoende eiwitten zoals kwark, rijstwafel met hüttenkäse of gekookte eieren. Zo voed je je spieren en kun je sneller een volgende training afwerken. Pak daarbij ook voldoende slaap zodat je lichaam echt tot rust komt.

 

Dit zijn goede hersteldrankjes!

 

Ga jij de uitdaging aan? Stel realistische doelen voor jezelf, je kunt het!

 

Door: Christiaan van Capelleveen

 

 

 

Ook interessant

Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
f9

Zo voorkom je zadelpijn

lees meer
Campagnolo_group3_day1-129

Je activiteit van Garmin toch op Strava tijdens de storing? Zo doe je dat!

lees meer
header sp connect bikejunckies

Zo monteer je een bike bundle

lees meer
ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

lees meer
Films

Goede documentaires over wielrennen? Dit zijn ze!

lees meer
cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom een hongerklop

lees meer