DeelnNkMtb2017Actie

De aanschaf van een nieuwe mountainbike

Een nieuwe MTB moet een goede en weloverwogen keuze zijn. Voordat je het bos in kan gaan, moet je je eerst door een oerwoud van fietsen heen werken. Hieronder vind je een aantal tips van de Bikejunckies-redactie die je mogelijk helpen bij je keuze in een enorm ruim aanbod van merken en kwaliteiten.

 

Doel

De gebruikelijke term mountainbike dekt eigenlijk niet de lading. ATB, all terrain bike, is al beter maar er zijn talloze subcategoriën en hybride modellen. De eerste vraag die je je dus moet stellen is: 'Wat is het (hoofd-)doel waarvoor de fiets gebruikt gaat worden? En hoe vaak gaat dat gebeuren? En is dat alleen met mooi weer of zelfs door de regen, sneeuw en modder? Kortom, wat verwacht je van een nieuwe mountainbike?

 

Budget

Al heel snel volgt natuurlijk de gewetensvraag: hoeveel geld wil je besteden aan een nieuwe mountainbike? De verleiding is groot om het neusje van de zalm te willen maar is dat altijd nodig? Anderzijds is goedkoop misschien duurkoop omdat de fiets niet voldoet aan jouw kunde en eisen.

 

27.5 of een 29er

De wieldiameter is een belangrijkere keuze als het gaat om het rijgedrag. Om hierin een keuze te maken moet je je afvragen wat voor type fietser je bent. De 26" wielen zijn vrijwel niet meer op de markt dus blijven er 2 keuzes over. Hou je van technische trails, dan kan je het beste kiezen voor 27.5" (ook wel 650b genoemd) omdat je hiermee wendbaar bent en directer stuurgedrag voelt. Hou je meer van langere afstanden fietsen met niet al te geaccidenteerd terrein, dan kan je het beste kiezen voor 29-er. Bij lange klimmen hou je je snelheid beter vast en bij afdalingen zorgt het voor een hogere snelheid en rustiger stuurgedrag.

 

Afmontage

Afmontage is belangrijk voor een MTB. Welke aandrijfgroep ('drivetrain'), voorvork of remmen zie je bijvoorbeeld graag op de fiets? Dit kan de mountainbike maken of kraken. Misschien wel meer nog dan bij wegracefietsen is de keuze voor tandwielverhoudingen belangrijk voor je fietsplezier, het bepaalt tenslotte welke helling je aankan tegen welke krachtsinspanning en snelheid. 

 

Geometrie

De geometrie van het frame bepaalt grootdeels de zithouding en het rijcomfort die de fiets moet bieden. Buislengtes en -hoeken geven de fiets een langere of kortere wielbasis, de mate van vering (voorvork, achtervork, frame) geeft ook heel andere rijeigenschappen. Testrijden is de enige manier om hier achter te komen, vraag je lokale fietsdealer naar de mogelijkheden.

 

Banden

Natuurlijk kan je je bandenkeuze altijd wijzigen op elke fiets, afhankelijk van de ondergrond kies je wellicht een ander profiel. Realiseer je van te voren echter wel goed of het frame en de voorvork de bandbreedte van je voorkeur aan kunnen.

 

Verder lezen? Dit is de nieuwe Cervélo S5

 

 

Door: Andre Ruitenbeek

 

Ook interessant

20200117_Velovollies2020_0202

Dit was Velofollies 2020!

lees meer
Pinion Ghost

Pinion op de MTB

lees meer
Lake mxz304

Unboxing Lake MXZ304 winterschoen

lees meer
Natgeregende fiets

Fietsregenkleding

lees meer
_MG_2604

Warme handen en voeten op de fiets

lees meer
Saris_H3

Unboxing de nieuwe H3 van Saris

lees meer
Wielrennen voor mensen met een beperking

Wielrennen voor mensen met een beperking

lees meer
fietsverlichting

De dag van de fietsverlichting

lees meer
rowtag

Van Nicholas komt met een compleet nieuwe cross-over gravel bike: de Rowtag

lees meer