smoothies-2253430_960_720

Deze drankjes helpen jou sneller te herstellen

Op het gebied van sportvoeding en -drank vinden er tegenwoordig allerlei ontwikkelingen plaats maar wist je ook dat sommige drankjes - die je waarschijnlijk gewoon in huis hebt - ook dienen als hersteldrank? Het zijn niet de meest voor de hand liggende drankjes die je zou drinken na het sporten maar als je leest wat ze met je lichaam doen, dan sta je perplex.

 

Augurkensap 

Wat doe jij als de augurken op zijn? Gooi je het sap weg? Zonde, hieronder lees je genoeg redenen om dat niet meer te doen. Onderzoeken hebben aangetoond dat dit echt een wondermiddel is voor sporters.

 

Er is zelfs een bedrijf dat het drankje op de markt heeft gebracht. Dan moet het wel heel goed zijn. De werking zit ‘m voornamelijk in het azijnzuur, dat volgens onderzoeken een signaal naar de hersenen stuurt om je spieren te laten ontspannen. Het werkt goed tegen spierkrampen, helpt je lichaam vocht aan te vullen en geeft je energie. 

 

Het sap zit vol met antioxidanten, vitamine C en E, die allen zorgen voor een goed immuunsysteem. Augurkensap bevat ook natrium, dat helpt om het vocht tijdens en na de training vast te houden. Het helpt ook je glycogeenvoorraad aan te maken en geeft je daardoor meer energie.

 

Heb je een intensieve training op de planning staan en wil je kramp voorkomen? Probeer het dan eens uit!

 

 

Kokoswater

Kokoswater is eigenlijk al jaren hip in de sportwereld maar wat doet dit drankje eigenlijk met je lichaam?

 

Het drankje bevat heel veel vitamines en mineralen die goed zijn voor je lichaam. Kokoswater is rijk aan kalium, magnesium, natrium, ijzer en koper. Het is bewezen dat kokoswater zeer effectief is voor het herstel van je vochtbalans maar minder geschikt is om je meer energie te geven. Het verlaagt de cholesterol en de bloeddruk en werkt ook nog eens ontstekingsremmend. Bovendien is gebleken dat het zorgt voor minder maagklachten.

 

Het drankje bevat weinig koolhydraten om je voldoende energie te geven voor herstel van de glycogeenvoorraad. Dus kokoswater kan beter gebruikt worden om de vochtbalans te herstellen tijdens lichte en matige inspanningen. Voor intensieve trainingen zal het niet genoeg zijn om je energie te geven net als sportdrank maar alleen dienen als een natuurlijke lekkere dorstlesser.

 

 

Kersensap

Zure kersensap werkt ontstekingsremmend en bevordert je herstel na inspanning omdat het drankje vol zit met anti-oxidanten. Bovendien is het een gezonde manier van pijn bestrijden. Al met al een lekkere en ook nog eens een gezonde optie na een intensieve training.

 

Door: Sevilay Bakkal 

 

 

Ook interessant

_MG_0185

Sneller door intervaltraining?

lees meer
voeding

Voeding voor het sporten

lees meer
Montage_trapas

Zo moet je een trapas monteren

lees meer
fietsnavigatie 2

Fietsnavigatie

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0406

Tips bij het kopen van een nieuwe fiets!

lees meer
voorkom een blessure

Voorkom een blessure

lees meer
7 dingen die je niet moet doen als beginnende fietser

7 dingen die je niet moet doen als beginnende fietser

lees meer
Benen scheren of niet

Benen scheren of niet?

lees meer
Voeding bij blessures

Welke voeding tijdens een blessure?

lees meer