running-1944798_1280

Dit zijn 3 andere manieren om je conditie te verbeteren!

3 andere manieren om je conditie op pijl te houden naast het fietsen

Wil je een keer wat anders proberen naast het fietsen? Misschien dat je spieren een andere prikkel nodig hebben om in het seizoen weer vooruitgang te boeken in je prestaties. Je spieren en pezen anders belasten is goed voor je lichaam. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om je conditie te verbeteren of op pijl te houden.

 

Hardlopen

Hardlopen is een prachtige sport en daarnaast ook heel efficiënt. Iedereen heeft een overvolle agenda en het resultaat wat je behaalt in een korte looptraining is fors. Probeer eens een lunchrun samen met je collega’s. Je trekt je schoenen aan en gaat een half uurtje lopen. In die 30 minuten zijn er verschillende trainingen die je kunt doen, bijv. heuveltraining of interval. Je hebt snel een voldaan gevoel. Begin wel rustig, want met hardlopen is de kans op blessures groter dan met fietsen.

 

Zwemmen

Misschien hou je niet van de kou buiten en sport je liever binnen. In het zwembad kun je ook heel goed trainen. Heb je wel eens 50 meter volle bak gezwommen? Precies, zwaar genoeg hé? Wanneer je net begint met baantjes zwemmen denk je misschien: ''Waar ben ik aan begonnen?'' Je krijgt er echt een goede conditie van en je bovenlichaam wordt hierdoor ook sterker, iets wat wielrenners vaak niet trainen. Met de juiste techniek gaat het een stuk makkelijker, oefenen dus! Vind je hardlopen, fietsen en zwemmen leuk? Probeer dan eens een triathlon, een mooie uitdaging.

 

Schaatsen

Schaatsen en fietsen is een prima combinatie, omdat je dezelfde spiergroepen gebruikt. Topschaatser Sven Kramer is niet voor niets regelmatig op de fiets te vinden. Om in de goede “hoeken” te kunnen zitten bij het schaatsen is het belangrijk dat zowel beenspieren maar ook rugspieren goed getraind worden. En laat je die spieren nou ook net nodig hebben bij het fietsen. Kortom, schaatsen en fietsen vullen elkaar aan.

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

crossfit-534615_1920

Zo krijg je een krachtig lichaam op de fiets

lees meer
holiday-1415821_1920

Cadeautips voor vaderdag

lees meer
microphone-2618102_1920

Dit zijn goede podcasts over wielrennen!

lees meer
bicycle-1837056_1920

Leesvoer tijdens corona

lees meer
sleep-1209288_1920

6 tips om optimaal te slapen

lees meer
Groente

Afvallen doe je zo!

lees meer
_DSC0732

Wat neem je mee tijdens een fietsrit?

lees meer
STRADA-IN-ACTION-(2)

Werk aan je herstel met een foamroller

lees meer
summer-2462535_1920

Maak je fiets klaar voor de zomer

lees meer