running-1944798_1280

Dit zijn 3 andere manieren om je conditie te verbeteren!

3 andere manieren om je conditie op pijl te houden naast het fietsen

Wil je een keer wat anders proberen naast het fietsen? Misschien dat je spieren een andere prikkel nodig hebben om in het seizoen weer vooruitgang te boeken in je prestaties. Je spieren en pezen anders belasten is goed voor je lichaam. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om je conditie te verbeteren of op pijl te houden.

 

Hardlopen

Hardlopen is een prachtige sport en daarnaast ook heel efficiënt. Iedereen heeft een overvolle agenda en het resultaat wat je behaalt in een korte looptraining is fors. Probeer eens een lunchrun samen met je collega’s. Je trekt je schoenen aan en gaat een half uurtje lopen. In die 30 minuten zijn er verschillende trainingen die je kunt doen, bijv. heuveltraining of interval. Je hebt snel een voldaan gevoel. Begin wel rustig, want met hardlopen is de kans op blessures groter dan met fietsen.

 

Zwemmen

Misschien hou je niet van de kou buiten en sport je liever binnen. In het zwembad kun je ook heel goed trainen. Heb je wel eens 50 meter volle bak gezwommen? Precies, zwaar genoeg hé? Wanneer je net begint met baantjes zwemmen denk je misschien: ''Waar ben ik aan begonnen?'' Je krijgt er echt een goede conditie van en je bovenlichaam wordt hierdoor ook sterker, iets wat wielrenners vaak niet trainen. Met de juiste techniek gaat het een stuk makkelijker, oefenen dus! Vind je hardlopen, fietsen en zwemmen leuk? Probeer dan eens een triathlon, een mooie uitdaging.

 

Schaatsen

Schaatsen en fietsen is een prima combinatie, omdat je dezelfde spiergroepen gebruikt. Topschaatser Sven Kramer is niet voor niets regelmatig op de fiets te vinden. Om in de goede “hoeken” te kunnen zitten bij het schaatsen is het belangrijk dat zowel beenspieren maar ook rugspieren goed getraind worden. En laat je die spieren nou ook net nodig hebben bij het fietsen. Kortom, schaatsen en fietsen vullen elkaar aan.

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
f9

Zo voorkom je zadelpijn

lees meer
Campagnolo_group3_day1-129

Je activiteit van Garmin toch op Strava tijdens de storing? Zo doe je dat!

lees meer
header sp connect bikejunckies

Zo monteer je een bike bundle

lees meer
ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

lees meer
Films

Goede documentaires over wielrennen? Dit zijn ze!

lees meer
cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom een hongerklop

lees meer