MG_1334-1160x773

Dresscode voor indoor trainen

Velen van ons kiezen er in deze tijd voor om te trainen op een indoortrainer. Dit zie je onder andere terug in het aantal gebruikers op online platforms zoals Zwift. Afgelopen weekend werd daar zelfs de Ronde van Vlaanderen digitaal verreden. 

 

Zowel mentaal als fysiek vereist fietsen op een indoortrainer veel inspanning. De juiste kledingkeuze maakt het allemaal iets makkelijker. Je moet rekening houden met twee belangrijke factoren waarmee ons lichaam wordt geconfronteerd:

 

Verhoogde lichaamstemperatuur.

Op de trainer ervaar je aanzienlijk meer stijging van de lichaams- en huidtemperatuur in vergelijking met een buitenactiviteit. Waar de buitenaktiviteit je continue koeling geeft, zorgt het gebrek aan rijwind binnenshuis ervoor dat de lichaams- en huidtemperatuur stijgen. Naast een afname van de prestaties en een verhoging van je hartslag, zorgt dit ook voor bovenmatig zweten.

 

 

Constant in het zadel

Bij indoortrainingen zit je veelal in dezelfde positie, oftewel constant in het zadel. Hierdoor zal het zitoppervlak meer te lijden hebben en is de bescherming door middel van een goede zeem nog belangrijker dan bij een normale rit.

 

Dresscode

Bovenlichaam

In principe is een mouwloze basislaag voldoende. Kies als basislaag een shirt dat niet te warm is, goed zweet absorbeert en snel droogt. Daarmee voorkom je grote plassen zweet op de vloer. Tijdens een lange en intensieve sessie is het altijd een optie om halverwege de training een nieuw droog shirt aan te trekken.

 

 

Onderlichaam

Zoals we al eerder schreven, zit je tijdens een indoortraining veel in het zadel. Daarom is het erg belangrijk om rekening te houden met je houding op de fiets. 

Als je in de racepositie zit, onder in de beugels, dan zal je vaak meer druk voor op het zadel ervaren. Kies dan voor een broek waar de bescherming rondom dat gebied beter is.

Als je een recreatieve fietser bent, is het waarschijnlijk dat de positie van het stuur iets hoger is en daardoor een hogere belasting op de achterkant van het zadel, waardoor meer druk in de hamstrings ontstaat. Voor dit type rijders raden wij een broek aan met een zeem die breder en hoger doorloopt richting onderrug.

 

Rijwind

Tot slot: Om toch nog iets van rijwind te ervaren, is een ventilator een must. Deze geeft de nodige verkoeling.

 

Heb jij nog andere tips om niet oververhit op de indoortrainer te zitten, laat het ons weten in een reactie!

 

Door: Laurens Jeurnink

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook interessant

Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
f9

Zo voorkom je zadelpijn

lees meer
Campagnolo_group3_day1-129

Je activiteit van Garmin toch op Strava tijdens de storing? Zo doe je dat!

lees meer
header sp connect bikejunckies

Zo monteer je een bike bundle

lees meer
ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

lees meer
Films

Goede documentaires over wielrennen? Dit zijn ze!

lees meer
cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom een hongerklop

lees meer