classics_blog_header_landing

Een race op Zwift, iets voor jou?

Het voorjaar is begonnen toch? Momenteel zijn er sneeuw en hagelbuien in overvloed. Tijd om toch maar eens deel te nemen aan een e-race? Een e-race is natuurlijk wel wat anders dan een wedstrijd rijden op de weg. Een korte inspanning waarbij je helemaal tot het uiterste gaat! Mooi om te meten hoe je ervoor staat, voor (hopelijk) een prachtig fietsseizoen. E-racing op Zwift, probeer het maar eens.

 

Racen op Zwift

Zwift biedt veel mogelijkheden, het platform groeit enorm. Die groei is natuurlijk logisch maar ook terecht want ze maken er echt een feestje van om binnen te fietsen. Heb jij al meegedaan aan een virtuele race? Vaak zijn het korte wedstrijden die nog geen uurtje in beslag nemen. Je kan deelnemen op je eigen niveau. Voor elk ‘’race’’event zijn er vier groepen waarvoor je je kunt aanmelden, die zien er als volgt uit:

 

A = vanaf 4.0 w/kg en meer

B = 3.2-3.9 w/kg

C = 2.5-3.1 w/kg

D = tot 2.4 w/kg

 

Zwift race - kopgroep

 

FTP-test

Wat belangrijk is om te melden is dat je wel je FTP moet weten. Gelukkig kun je deze 20 min test ook op Zwift doen. Hiermee kom je te weten in welke groep je thuis hoort. Een voorbeeld; je weegt 70 kg en trapt over 20 min 230 watt. Daar neem je 95% van en dat is 218 watt. Dan heb je een vermogen van 3.1 per kilogram, categorie C dus. Je mag jezelf natuurlijk altijd in een categorie hoger aanmelden. Rijd je mee in een lagere categorie met je eigen vermogen? Dan bestaat de kans dat je gediskwalificeerd wordt.

 

Op zoek naar een fietstrainer? We hebben de Saris H3 getest!

 

Zwiftpower

Om te beginnen met koersen moet je je aanmelden bij Zwiftpower en dit account koppelen aan Zwift. Met Zwiftpower kun je meer data achteraf bekijken; hoeveel wattage trapte je op welk moment en wat was de cadans toen? Je wordt ook meegenomen in de uitslagen en al je races worden bijgehouden, interessant om terug zien.

 

 

Zwift koppelen Zwiftpower

 

  1. Log in op https://my.zwift.com
  2. Ga naar 'profile' en dan naar 'connections
  3. Zoek Zwiftpower en selecteer opt-in
  4. Registreer jezelf op zwiftpower.com
  5. Log in en ga naar ‘connect’ in het menu, bovenaan de pagina 
  6. Zoek je Zwift ID op, die kun je hier vinden.
  7. Voer je Zwift ID in en klik op ''Save''
  8. Je krijgt een vier cijferige code te zien, deze voeg je toe aan je gebruikersnaam op je Zwiftaccount:

 

Gebruikersnaam is: Jan Fietst

Nieuwe gerbuikersnaam: Jan Fietst4567

 

Wacht een minuutje en klik dan op ''connect''

 

Nu zijn Zwift en Zwiftpower met elkaar verbonden.

 

Knallen!

 

Race!

Het is nu tijd voor je eerste race, lekker zweten op je zolderkamer! Er zijn vele events waar je aan mee kunt doen. Je kunt je aanmelden via de Zwift Companion app of via my.zwift.com. Zwift organiseert ook regelmatig een serie van wedstrijden zoals de Zwift Classics of Tour de Watopia. Probeer het maar eens, het is verslavend. Maar zo'n race, waar moet ik op letten?

 

Enkele tips:

 

Drink

Zet een grote bidon, of 2, klaar en gebruik een handdoek want je gaat zweten. Een ventilator is ook geen overbodige luxe om je een beetje af te koelen.

 

Warming-up

Doe een goede warming up want de start is niet misselijk. Even je hartslag omhoog zodat je spieren klaar zijn voor het echte werk.

 

Vol vermogen

Begin met 5 sec voor het event je vermogen serieus op te voeren want na de start wil je aansluiting vinden bij de koppgroep.

 

Positie zoeken

Zoek je positie in de groep. Eenmaal in de groep kun je aanvoelen welk vermogen je moet leveren om erbij te blijven. Ga niet op kop rijden want ook virtueel kost dit meer energie, Zwift heeft hier over nagedacht.

 

Concurrenten

Let op je concurrenten! Rechts op het scherm zie je de vermogens van wat zij trappen. De cijfers reageren sneller dan de avatar. Hou die cijfers dus nauwlettend in de gaten zodat je een aanval in de kiem kunt smoren.

 

Gebruik PowerUps

Onderstaande icoontjes zie je regelmatig verschijnen in je scherm. Maak er gebruik van; ze zijn uitermate handig. Je kunt ze inschakelen door op de spatiebalk te drukken of klik ze aan in de app.

 

 

 

 

  • De aerohelm: maakt je 15 seconden aerodynamischer
  • De bestelwagen: je slipstream verdubbelt voor 30 seconden
  • Burrito: je slipstream verdwijnt voor 10 seconden
  • Het veertje: je bent 6 kilo lichter voor 15 seconden
  • Spook: je bent onzichtbaar voor 10 seconden

 

 

Conclusie

Ook hier geldt; oefening baart kunst en misschien gooi je wel hoge ogen in jouw categorie. Racen op Zwift is superleuk om te doen, ook wanneer je maar weinig tijd hebt om te fietsen. Je bent binnen het uur klaar, heerlijk toch?

 

Door: Christiaan van Capelleveen

 

 

Ook interessant

dk3r0902_x

Zo hou je nog lang plezier van je velg en rem

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0546

Tubeless: doen of niet?

lees meer
crossfit-534615_1920

Zo krijg je een krachtig lichaam op de fiets

lees meer
bike_Snow

Fietsen in de sneeuw

lees meer
CRWX_Rotorua_SRAM_Guide_Ult_150323_AM_991_H

Tips voor je eerste mountainbike marathon

lees meer
Santa Header

Een fietscadeau voor onder de boom

lees meer
Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer