campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Gravelbanden; waar moet je op letten?

Gravelbikes; je ziet ze steeds meer en fietsen worden vaak al zo gemaakt dat ze geschikt zijn om racebanden en gravelbanden te monteren. Leuk voor de afwisseling en de racers die graag op avontuur gaan! 

 

 

Het voornaamste verschil tussen een raceband en een gravelband is de breedte. Bij een gravelbike wordt vaak een breedte gehanteerd van tussen de 25 en 40mm. Daarnaast is het profiel van de band ook wezenlijk anders. Maar daarin zitten grote verschillen afhankelijk van hoe intensief je van de gebaande paden afwijkt. Ben je een racer die af en toe de onverharde weg op zoekt of ben je een avontuurlijke crosser die het gladde asfalt zoveel mogelijk mijdt? Je zult begrijpen dat het rijden in het bos meer grip vereist en daarom een grover profiel wenselijk is. Ter vergelijking met een cyclo-cross band liggen de noppen van de band van een gravelband dichter bijelkaar zodat ze ook minder weerstand hebben op de harde ondergrond.

 

Waar moet je op letten?

Wil je met je racefiets op avontuur? Check dan of je fiets geschikt is voor gravelbanden. De bredere band moet immers wel passen en niet tegen je frame aanlopen. Heb je velgremmen? Check dan of ze er tussen passen.

Hoe breder de band hoe meer comfort, maar ook meer weerstand. Weeg dus af wat je belangrijk vindt. Ligt de nadruk op snelheid, dan is een smallere band logisch. Deze zorgt namelijk voor minder rolweerstand.

Als we het toch hebben over rolweerstand; het aantal noppen of de positie van de noppen op de band is ook bepalend voor het gebruik. Kies je voor veelal gladde wegen en af toe een verharde bosweg, dan zal de band voornamelijk glad zijn. Kies je voor ruigere paden? Dan heb je banden nodig met een glad rolvlak maar met noppen aan de zijkant/wangen van de band. Daarmee heb je goede grip in de bochten en minder weerstand op de gladde, rechte stukken.

 

Zo monteer je tubeless banden!

 

Onze favoriet

Onze favoriet is de Schwalbe G-one Allround. Deze band is uitstekend geschikt voor Gravel en Adventure fietsen en voor fietsers, die hoofdzakelijk door het bos en op gravelwegen onderweg zijn. Met het lichtlopende profiel en de Tubeless Easy techniek is het geweldig om over veld- en boswegen te „vliegen“. Door zijn breedte en het speciale profiel heeft hij een enorme tractie en grip. Het grote volume zorgt voor een zeer goede demping en slokt oneffenheden eenvoudigweg op – en dat geldt destemeer voor de breedte 60 en 70 millimeter. Ook op de weg maakt de G-One Allround een zeer goede indruk – hij is gewoon een allrounder voor alle ondergronden.

 

 

Door: Laurens Jeurnink

 

 

 

 

Ook interessant

tires-2328021

Prinses op de erwt of evolutie van je rijstijl?

lees meer
ZIPP_BSS_Header (003)

Maak kennis met de nieuwe collectie van Zipp

lees meer
Selle_Italia_211

Selle Italia Novus Boost Evo

lees meer
Zwift_3

Binnen trainen, ben je ook fan van Zwift?

lees meer
Van Nicholas Ventus 3Al-2.5V Titanium

Titaniumspecialist Van Nicholas presenteert de geheel vernieuwde Ventus racefiets

lees meer
DTSwiss_Keyvisual_ARC_Mediakit_338x190mm_16zu9

DT Swiss lanceert nieuwe wielsets

lees meer
DjinnDecadeofSuper

De nieuwe MTB banden van Schwalbe

lees meer
COVER_FB_2

Campagnolo Shamal Carbon Disc Brake

lees meer