gear-2291916

Hoe onderhoud je dagelijks je fiets

Fietsen is natuurlijk ons aller passie en één ding is daarbij essentieel, je fiets zelf. Die wil je natuurlijk zo lang en zo goed mogelijk kunnen gebruiken. Daarom leggen wij je uit hoe je nou het beste je fiets kan onderhouden.

 

 

Schoonmaken

Wanneer je je fiets regelmatig gebruikt, zal hij snel vies worden. Zeker als je lekker gaat mountainbiken of meer van de offroad-wegen houdt. Dan is het belangrijk om je fiets goed schoon te houden. Dit is niet alleen om dat het er mooier uit ziet, het is ook echt beter voor de fiets.

 

Was altijd van boven naar beneden. Voor het schoonmaken kan je het beste een sopje maken met normaal afwasmiddel en gebruik een normale spons of een borsteltje. Gebruik beslist geen hogedrukreinigers! Hierbij loop je het risico dat er water in de trapas of lagers komt omdat je alle smering er uit spuit en dat wil je niet. Wanneer je je fiets volledig hebt gereinigd met zeep, spons en borsteltje, is het zaak dat je hem goed afspoelt met normaal water. Vervolgens is het belangrijk om alles goed droog te maken. Gebruik hiervoor een normale, niet pluizende doek (theedoek of t-shirt) en zet hem lekker in de zon als het goed weer is.

 

 

De ketting

Het is belangrijk om de ketting goed te onderhouden. Zand is funest en te veel vet is niet nodig. Om eerst je ketting goed schoon te maken, gebruik je een ontvetter om hard, overtollig en aangekoekt smeer weg te halen. Spuit je ketting goed in met de ontvetter, laat het even in trekken en spoel het vervolgens met normaal water af. Het is echt belangrijk om daarna de ketting goed te laten drogen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een (papieren) doekje. Eerder mag je de ketting nog niet insmeren aangezien de restjes ontvetter er voor zorgen dat het effect van de smering weg is. Als je ketting goed droog is, gaan we hem licht insmeren met een kettingsmeermiddel. Zorg er voor dat alles netjes is ingesmeerd: ga met de ketting een paar keer rond en gebruik alle versnellingen zodat ook de derailleurwieltjes en alle tandwielen licht gesmeerd raken. Haal tot slot een doekje over de buitenkant van de ketting, de smering hoeft alleen maar tussen de bewegende delen te zitten. Dit voorkomt dat er snel zand en stof blijft plakken.

  

 

De kabels

Het is erg belangrijk dat je kabels goed gesmeerd zijn. De binnenkabels moeten soepel door de buitenkabels en over nokken glijden. Bij de meeste schakel- en remproblemen zijn slecht onderhouden kabels vaak de oorzaak.

Om je kabels goed in te smeren moet je als eerst de buitenkabel verwijderen bij de meesten fietsen klik je dit makkelijk los. Vervolgens verwijder je de binnenkabel. Maak deze goed schoon en goed droog met een droge doek. Hierna smeer je ze weer licht in met smeermiddel en plaats je de kabels weer terug. Het is belangrijk om even goed te testen of kabels weer juist functioneren. Druk daarom even de remmen stevig in en probeer je fiets voor uit te duwen.

 

 

Bandenspanning

Een juiste bandenspanning is natuurlijk essentieel en meteen ook de makkelijkste vorm van onderhoud. Het is niet alleen beter voor de band aangezien een zachte band sneller slijt en meer kans geeft op lekrijden. Maar het is ook fijn voor je zelf: het is met een zachte band een stuk zwaarder, gevoeliger en lastiger fietsen. Het beste is om altijd even je bandenspanning te controleren voor dat je weg gaat. Afhankelijk van de soorts fiets, de soort band en een beetje persoonlijke voorkeur varieert bandenspanning van 2 Bar voor MTB's en 5 Bar voor stadsfietsen tot 8 Bar voor racefietsen. Kijk op de zijkant van je band voor maximale waarden.

 

 

Kleine onderdelen

Als je al deze aspecten goed hebt onderhouden dan is de basis van je fiets weer helemaal klaar om te gaan. Het is alleen nog belangrijk om even de laatste kleine onderdelen te controleren. Controleer bijvoorbeeld of je verlichting het nog goed doet. Geeft je voor- of achterlicht een zwak (of geen) licht, vervang dan de batterijen of de complete lamp wanneer dit nodig is. Ook is het fijn dat je bel het goed doet, deze kan natuurlijk door de loop van tijd verroesten of haperen. Controleer hem daarom even goed en vervang hem zonodig. Tot slot is het goed om regelmatig je remblokken te bekijken. Versleten blokjes remmen niet alleen minder goed en ze geven enorm lawaai maar belangrijker: ze kunnen ook flinke slijtage aan de velg geven.

 

Door: Jouke Markesteijn

 

 

Ook interessant

Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
f9

Zo voorkom je zadelpijn

lees meer
Campagnolo_group3_day1-129

Je activiteit van Garmin toch op Strava tijdens de storing? Zo doe je dat!

lees meer
header sp connect bikejunckies

Zo monteer je een bike bundle

lees meer
ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

lees meer
Films

Goede documentaires over wielrennen? Dit zijn ze!

lees meer
cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom een hongerklop

lees meer