bicycle-557046

Keuzes in kettingbladen

Je hebt ongetwijfeld je ketting en/of cassette al eens (laten) vervangen. Maar vergeet niet dat ook je voorste tandwielen, de kettingbladen, op den duur slijten. Maar is jouw kettingblad nog wel te krijgen? En wordt dat misschien een dure grap? We leggen je uit waarom kosten en beschikbaarheid geen probleem hoeven te zijn.

 

Compatible

Doorgaans is de regel dat het beter is om originele, dus merkeigen, onderdelen te plaatsen, liefst exact dezelfde. Dat heeft met details in de specificaties te maken, met kwaliteit en ook wel met uiterlijkheden. Maar terug naar de vraag naar tandwielen: wat doe je als je een onderdeel moet vervangen dat niet meer verkrijgbaar is? Misschien heb je een klassieke (of gewoon een oude) fiets. Ook kan het zijn dat een merk gestopt is met een bepaalde serie of een type produkt niet heeft zoals ovale bladen. Wellicht heb je niet het bedrag over voor originele delen. Dan kun je denken aan compatible onderdelen, oftewel onderdelen van een specialistische fabrikant die dergelijke onderdelen onder eigen vlag produceert met dezelfde specificaties en (vrijwel) dezelfde kwaliteit. En bij kettingbladen blijkt dat een prima keuze.

 

 

 

Als het om tandwielen gaat, kom je al snel uit bij Stronglight. Zij hebben kransjes (tandwielbladen in de casstte) kettingbladen (inclusief de ovale van O-symetric) maar ook complete crankstellen. Denk daarbij aan series van de grote fabrikanten zoals SRAM, Campagnolo, Shimano en FSA maar ook aan Bosch dus voor zowel race, als MTB en E-bike kan het een oplossing bieden voor jouw fiets. Of je de onderdelen zelf kan vervangen, hangt af van de complexiteit en je eigen kunde maar veel kettingbladen zijn bevestigd met inbusboutjes op de crank waardoor je ze 1-op-1 kan uitwisselen.

 

Maak je keuze

Om het juiste kettingblad te bemachtigen moet je kijken naar je crankstel: single (enkel blad), double (twee grotere bladen), compact (twee kleinere bladen) of triple (drie bladen). Dan is van belang welke steek: is de crankarm voorzien van 4 of 5 armen. De gaatjes voor de bladboutjes vormen de BCD, boutcirkeldiameter. Die maat is van belang. Daarna bepaal je het aantal tanden. Dat kan het originele aantal zijn maar wellicht vind je het een mooi moment om te spelen met de tandwielverhouding, dat is een persoonlijke kwestie. Tot slot bepaal je de kwaliteit: binnen een bepaald merk kan je series uitwisselen maar denk dus ook eens aan een compatible merk.

 

Cassettekransen zijn zeker geen probleem als je normaal ook al je cassette zelf kon vervangen.

Tip: als je weet dat je alle bladen ongeveer evenveel gebruikt, kan het raadzaam zijn om meer dan 1 blad te vervangen. Als je toch bezig bent.

 

Heb je wel eens zelf je kettingbladen of kransen vervangen? Wat zijn jouw ervaringen met compatible, dus niet-originele onderdelen? Laat het ons weten in een reactie!

 

Door: Andre Ruitenbeek

 

Ook interessant

SI pro team

Flite Boost Pro Team Kit Carbonio Superflow: Het prozadel waar iedere wielerliefhebber naar verlangt

lees meer
campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Gravelbanden; waar moet je op letten?

lees meer
_DSC0578

Meer vrouwen op de fiets

lees meer
chimp header

Zo zorg je voor een goed gevulde motor op de fiets

lees meer
DSCF1863-min2

Fabian Cancellara ambassadeur voor Selle Italia

lees meer
tires-2328021

Prinses op de erwt of evolutie van je rijstijl?

lees meer
ZIPP_BSS_Header (003)

Maak kennis met de nieuwe collectie van Zipp

lees meer
Selle_Italia_211

Selle Italia Novus Boost Evo

lees meer
Zwift_3

Binnen trainen, ben je ook fan van Zwift?

lees meer