pag33-2

Kies jij voor een merk of voor je wensen?

Heb jij een bewuste keuze gemaakt met de aanschaf van je fiets(en)? De afgelopen maanden hebben veel mensen onze hobby (her-)ondekt en gaan inmiddels op pad met een nieuw raspaardje uit de winkel of op een werkpaard van Marktplaats. Grote kans dat ze daarbij niet per se op het fietsmerk hebben gelet en op zich is een merk misschien niet eens het eerste belang. Natuurlijk is er een gevoel in je onderbuik waardoor je je aangetrokken voelt maar je maakt eerst een keuze voor het type fiets en daarbij hoort een budget. En een maat. En een kleur?

 

 

Onderscheid

Misschien is het je wel eens opgevallen dat in de fietsenwereld een enorm aanbod bestaat aan fietsenmerken. Waar in veel takken van sport – maar ook in heel andere branches – de hierarchie meestal bestaat uit hoogstens enkele grote spelers en een bescheiden aantal kleinere, is het in onze verslaving beduidend anders. Er zijn erg veel grote fietsmerken en nog heel veel meer kleine merken die veelal een bepaald specialisme of niche bedienen. De smartphone-industrie kent eigenlijk vooral Apple, Samsung en Huawei, de fotografiewereld kent vooral Canon en Nikon. Maar als je over een fietsbeurs als Bikemotion of Velofollies loopt, kun je eenvoudig een lijst van 10 tot 15 hele grote fietsmerken vinden en de lijst met (vaak prachtige!) kleine fietsmerken lijkt eindeloos.

 

Opties

Grote fietsmerken zijn veelal verbonden aan professionele rijders. Hierdoor hebben ze bij jou als consument een imago opgebouwd. Maar onbekend maakt ook onbemind. Een veelgemaakte keuze is carbon als materiaal maar gebruikers van het minder courante titanium zijn unaniem enthousiast. En wat te denken van fixies, retro-look, beachcruisers, fatbikes en andere ‘specials’.

 

 

Gemene deler

Wat wel weer opvallend is, is het aanbod in drivetrains of aandrijfgroepen. Op een heel groot deel van de fietsen vind je de verschillende kwaliteiten van Shimano-onderdelen terug, met daarnaast het nodige SRAM en voor racefietsen Campagnolo. Daarmee is het grootste deel van de fietsen opgebouwd, ongeacht bekendheid of kwaliteit van de fietsen. Vooral Campagnolo kan zich verheugen op een schare fans die naast kwaliteit ook kiezen op basis van emotie.

 

Wielen

Ook op het gebied van blikvangers zoals fietswielen zijn er best veel grote merken te vinden. DT Swiss, ZIPP, FFWD en Mavic worden gevolgd door een waslijst anderen. Voor de een betekent een wiel gewoon iets dat in de fiets zit, klaar. Maar je kan natuurlijk een andere (of extra) set willen hebben, vanwege hoge of juist lage velgen.

 

 

Wat zegt een merk over jou en je fiets?

We zijn benieuwd wat bij jou de doorslag gaf om voor het merk te kiezen waar je nu mee rijdt. Koos je bewust voor een gerenommeerd merk en was het dus de bekendheid en de reputatie van het merk? Of was het juist het specialistische aspect van een kleiner of onbekender merk. Misschien vond je het gewoon leuk om iets te hebben wat je niet vaak ziet? Misschien heb je zelfs een custombuild fiets omdat geen merk kon voldoen aan jouw droomfiets. Heb je überhaupt iets getuned aan je fiets of is de fiets goed zoals hij uit de fabriek kwam? Laat het ons eens weten in een reactie!

 

En hou deze week je social media in de gaten, we willen graag van jou weten: waar fietst een Bikejunckie mee?

 

Door: Andre Ruitenbeek

 

Uw reactie
Uw naam
E-mailadres (wordt niet gepubliceerd)
Opmerkingen
Vul hier niets in a.u.b.
Reacties:
  • Nico
    19-6-2020
    Na 2 jaar weer vaker op de fiets, bemerkte ik dat ik steeds vaker liever de gravelband onverharde paden opzocht. Mijn racefiets met 25mm banden vond dit niet zo'n goed idee en dit uitte zich in lekke banden. Dit jaar de keuze gemaakt om iets multifunctionele te kopen en het is een crossfiets geworden, de Cube cross race pro C:62, een carbon crosser met Shimano Ultegra RX afgemonteerd. Ik kan met deze fiets alles doen wat ik wil. Ik heb er 3 wielsets bij, croissantje in de w9nter voor de lokale groepswedstrijden, 32mm wegbanden om over de dijken in de polder te rijden en een set met 40mm tubeless gravel banden voor het onverharde en de bossen. De fiets is verder origineel en ik heb hem goed afgesteld en ook op lange tochten blijft hij comfortabel. Ben nu bezig de iets meer.op comfort gerichte velgen van Fulcrum te verwisselen voor setjes van Dt-swiss.
  • Louis
    8-6-2020
    1 jaar terug heb ik een sensa livigno comp gekocht omdat ik onbekend was met mtb en niet wist of ik het leuk zou vinden. Ook wist ik niet hoevaak ik zou gaan fietsen gemiddeld. Ben er nu achter dat het mij heel goed licht en gemiddeld 2a3 x per week fiets. Eind van het jaar of begin volgend jaar koop ik een andere waarbij ik hogere eisen stel aan bepaalde onderdelen. Nu ging ik voor de prijs.

Ook interessant

SID SL still

Nieuw: Rockshox SID Ultimate

lees meer
Strandrace

Strandrace

lees meer
Z_DeathValley_200220_JG_85A_JG_8602_H

Dit is de basis voor je tijdritcockpit

lees meer
lock-1108549_1920

Bescherm je meest waardevolle bezit

lees meer
ABUS-StormChaser-(9)

Nieuw: ABUS Stormchaser

lees meer
Filip Polc 4

Noem het beestje bij de naam

lees meer
ventoux paaltje

Ride on! Een virtuele Tour de France gaat van start in juli

lees meer
Joachim_Werkplaats_20130806_0051

Spaken: Made by man or machine?

lees meer
tick-482613_1920

Buiten wordt het steeds gevaarlijker

lees meer