core stability-header

6 oefeningen voor een sterke core

Over het algemeen zijn wielrenners geen grote liefhebber van krachttraining. Eigenlijk best jammer, want je hebt er enorm veel baat bij wanneer je naast fietsen, ook spierversterkende oefeningen doet.

 

Core-stability

Met name de core-stabiliteit is belangrijk want dit is de basis van je lichaam, omdat alle ledematen hiermee verbonden zijn. Wanneer de basis niet sterk genoeg is, kun je sneller blessures oplopen en dat wil natuurlijk geen enkele fietser. Met deze specifieke oefeningen zorg je ervoor dat je beter op de fiets zit, beter je kracht kunt overbrengen op de pedalen, meer uithoudingsvermogen krijgt en minder kans op blessures hebt. De frequentie en duur van de oefeningen is afhankelijk van hoe sterk je core is. Beginners kunnen starten met 3x30 seconden. Dit kun je uitbreiden naar 10x1 minuut. Wist je trouwens dat het wereldrecord planken op 10 uur en 10 minuten staat? Dan heb je pas stalen buikspieren!

 

Oefeningen

Onderstaande oefeningen zijn eenvoudig, maar zeer effectief als je ze goed uitvoert. Hoofdzakelijk train je je buikspieren, maar je rug, schouders en heupen zet je ook aan het werk. Hoe lang hou jij het vol?

 

 

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

Header_fietspompen

Fietspompen, welke moet je kiezen?

lees meer
danielle

Bikejunck van de week: Daniëlle Oerlemans

lees meer
Sevilay_Jermo-36

Handige fiets apps

lees meer
Header fiets vakantie spanje

Dit zijn de beste plekken om te fietsen in Spanje!

lees meer
CX403-Chamblue-Out_1024x1024

Dit zijn de nieuwe Lake schoenen: CX403 en MX238

lees meer
20190315_BEATcc_Kickoff2019_DeFietser_0123

Bikejunck van de week: Piotr Havik

lees meer
Patrick_Christiaan_mtb

Zo rijdt een e-mtb!

lees meer
smoothies-2253430_960_720

Deze drankjes helpen jou sneller te herstellen

lees meer
Bikejunckies_Trapassen

Welke verschillende trapassen zijn er? Wij leggen je uit welke je moet hebben!

lees meer