Mitch Delfs 5

Tubeless: doen of niet?

Al is je fiets nog zo geavanceerd, anno 2019 rijden we op banden die gevuld zijn met lucht. En zolang de band kapot kan, rijden we lek en staan we langs de kant banden te plakken of te vervangen. Simpel.

 

Of toch niet...

Er bestaan grofweg 3 typen banden: clicher, tubular ('tubes') en tubeless. Als je nieuwsgierig bent of tubeless iets voor jou is, heb je momenteel waarschijnlijk wielen met clinchervelgen met een buitenband en een binnenband. Tubes worden doorgaans gebruikt door profrenners op de weg. Het zijn gesloten buitenbanden zonder binnenband, geplakt op een speciale velg. Een tussenvorm is tubeless: clincher velgen met alleen een buitenband. Klinkt ideaal, dus we hebben de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet. We gaan daarbij uit van MTB's, al gaat het tubeless maken van de wielen bij racewielen net zo.

 

 

Gewicht

Minder materiaal betekent doorgaans minder gewicht. Tubeless-ready velgen zijn in veel gevallen lichter dan gewone clicher wielen. Maar ook als je je eigen clinchers gebruikt, win je gewicht. Er hoeft alleen maar 100 ml afdichtvloeistof in de band en een tape in de velg. En die 100 gram per wiel scheelt in rijcomfort: al het gewicht dat rondslingert weegt tot 3x meer dan bij stilstand. Die '600 gram' heb je dus nu geen last van. 

 

Lek

Eigenlijk rijd je nog bijna net zo vaak lek als voorheen. Het geheim zit hem vooral in de melkachtige vloeistof die je langs de velgrand of via het ventiel toedient. Een tubeless-ready buitenband is extra behandeld om hem luchtdicht te krijgen en nadat je de velg hebt voorzien van speciale tape en een tubeless-ventiel is de setup luchtdicht. Wanneer je nu in een doorn of spijker rijdt, wordt het gat meteen tijdens het rijden gedicht door de vloeistof. Let op: wil je je gat goed dichten moet je het eigenlijk ook nog netjes vullen met een bandplug, een strookje rubber dat je met een soort priem in het lek propt.

 

 

Comfort

De rest van de voordelen van tubeless zijn vooral gericht op rijgedrag. De druk in mountainbikebanden is vrij laag. Als je al te hard op een boomwortel of steen rijdt, bestaat de kans dat de binnenband geplet wordt op de velgrand. Zonder binnenband is die tijd van 'snakebites' vrijwel voorbij en kun je de band straffeloos wat zachter houden. Al met al kan de band meer vervormen met de ondergrond en dat is dan weer fijn vanwege meer grip, meer veercomfort en later remmoment.

 

Race

Voor racewielen heeft het tubeless concept ook nog wel wat extra voordelen. Omdat het mogelijk is om met wat minder bandenspanning te rijden wordt de fiets comfortabeler. Ook het rijden op verschillende ondergronden, zoals op een gravelbike, wordt prettiger en makkelijker.

 

Luchtdicht

Tot slot: met tubeless gooi je letterlijk je binnenband aan de kant en het biedt bepaalde gemakken maar daarmee ben je er nog niet. Nadelen zijn dus dat je velg geschikt moet zijn of geschikt gemaakt moet worden (lees: luchtdicht) en je moet, zoals hierboven genoemd, een paar speciale materialen aanschaffen. Als je averij geen gaatje is maar echt een scheur, biedt de vloeibare latex geen uitkomst meer (maar een nieuwe binnenband ook niet echt).

Heb je inmiddels besloten om tubeless te gaan rijden? Patrick laat je in dit filmpje zien hoe je je wielen eenvoudig gereed maakt voor ritten zonder binnenband:

 

 

Door: Andre Ruitenbeek 

 

Ook interessant

Saarburg_Wielrennen_1

Fietsen in de omgeving van Saarburg

lees meer
holiday-gifts-1849900_1920

Sportieve kerstcadeaus voor de fietser

lees meer
woordmerkBJ

Even voorstellen: het redactieteam van Bikejunckies

lees meer
Saris_H3_review_6

REVIEW, dit is de nieuwe Saris H3 fietstrainer!

lees meer
Hennie Kuiper Milaan San Remo

Hennie Kuiper, kampioen wilskracht

lees meer
Natgeregende fiets

Fietsregenkleding

lees meer
_MG_2604

Warme handen en voeten op de fiets

lees meer
Saris_H3

Unboxing de nieuwe H3 van Saris

lees meer
jasper verkuijl

Bikejunck van de week: Jasper Verkuijl

lees meer