Pinion Ghost

Pinion op de MTB

Het fietsversnellingssysteem van Pinion (6, 9, 12 of 18 versnellingen) is uniek omdat de versnellingen verwerkt zitten in een gesloten versnellingsbak op de plek van de trapas. Dit versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten, Michael Schmitz en Christoph Lermen, afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor sportwagens te hebben ontwikkeld, bedachten ze dat de technieken waar zij dagelijks aan werkten, ook heel goed geschikt waren voor fietsen. Het gesloten systeem heeft als voordeel dat het onderhoudsvriendelijk en duurzaam is en het voor een goede gewichtsverdeling zorgt door de plaatsing bij de trapas. Het Pinion-systeem is toepasbaar voor zowel ketting- als riemaandrijving.

 

 

Pinion op de MTB

Het Pinion-systeem is alleen toe te passen op frames die hier speciaal voor zijn gebouwd, waarbij de versnellingsbak op de plaats van het bracket onder het frame wordt geplaatst. Met de plaatsing bij de trapas heb je als voordeel dat het zwaartepunt op een gunstig punt van de fiets ligt. Middenin in de fiets, op een laag punt en bovendien blijft het achterwiel vrij van extra gewicht. Het voortandwiel van Pinion is een stuk kleiner dan je gewend bent. Tevens is het achtertandwiel relatief een stuk groter. Met deze afmetingen heb je een optimale werking en overbrenging met een minimale kans op overslaan omdat de ketting - of de tandriem - altijd voldoende tanden aangrijpt. Het kleinere voortandwiel heeft ook als voordeel dat de ketting - of tandriem - en het tandwiel minder snel zullen beschadigen door rotsblokken of boomstammen.

Alle draaiende delen van Pinion zitten hermetisch afgesloten in een aluminium behuizing. Daarmee voorkom je dat je last krijgt van de gevolgen van water en vuil. Bij gemiddeld gebruik is vervanging van olie slechts 1 keer per jaar nodig.

 

Door: Laurens Jeurnink

 

 

Ook interessant

lock-1108549_1920

Bescherm je meest waardevolle bezit

lees meer
ABUS-StormChaser-(9)

Nieuw: ABUS Stormchaser

lees meer
Filip Polc 4

Noem het beestje bij de naam

lees meer
ventoux paaltje

Ride on! Een virtuele Tour de France gaat van start in juli

lees meer
Joachim_Werkplaats_20130806_0051

Spaken: Made by man or machine?

lees meer
tick-482613_1920

Buiten wordt het steeds gevaarlijker

lees meer
Productreview_Tubeless

Wat is het verschil tussen Tubeless en Tubeless-ready?

lees meer
100_1121

Tover wat kleur op je wangen

lees meer
SM_20024_MY21Eagle_GXAllDay_CW_1_H

SRAM Eagle breidt haar lijn uit

lees meer