Pinion Ghost

Pinion op de MTB

Het fietsversnellingssysteem van Pinion (6, 9, 12 of 18 versnellingen) is uniek omdat de versnellingen verwerkt zitten in een gesloten versnellingsbak op de plek van de trapas. Dit versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten, Michael Schmitz en Christoph Lermen, afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor sportwagens te hebben ontwikkeld, bedachten ze dat de technieken waar zij dagelijks aan werkten, ook heel goed geschikt waren voor fietsen. Het gesloten systeem heeft als voordeel dat het onderhoudsvriendelijk en duurzaam is en het voor een goede gewichtsverdeling zorgt door de plaatsing bij de trapas. Het Pinion-systeem is toepasbaar voor zowel ketting- als riemaandrijving.

 

 

Pinion op de MTB

Het Pinion-systeem is alleen toe te passen op frames die hier speciaal voor zijn gebouwd, waarbij de versnellingsbak op de plaats van het bracket onder het frame wordt geplaatst. Met de plaatsing bij de trapas heb je als voordeel dat het zwaartepunt op een gunstig punt van de fiets ligt. Middenin in de fiets, op een laag punt en bovendien blijft het achterwiel vrij van extra gewicht. Het voortandwiel van Pinion is een stuk kleiner dan je gewend bent. Tevens is het achtertandwiel relatief een stuk groter. Met deze afmetingen heb je een optimale werking en overbrenging met een minimale kans op overslaan omdat de ketting - of de tandriem - altijd voldoende tanden aangrijpt. Het kleinere voortandwiel heeft ook als voordeel dat de ketting - of tandriem - en het tandwiel minder snel zullen beschadigen door rotsblokken of boomstammen.

Alle draaiende delen van Pinion zitten hermetisch afgesloten in een aluminium behuizing. Daarmee voorkom je dat je last krijgt van de gevolgen van water en vuil. Bij gemiddeld gebruik is vervanging van olie slechts 1 keer per jaar nodig.

 

Door: Laurens Jeurnink

 

 

Ook interessant

close-up-1854245

Dit eet een Tour-renner

lees meer
sr_181129_axs_arizona_lm_009_m_phone_setttingsv02_fullbleed

SRAM AXS introduceert ritanalyse

lees meer
lake header

Een topmodel van Lake: CX332

lees meer
_U5A0262-copia

De lente: ruik jij 'm ook?

lees meer
Mitch Delfs 5

Voel de spanning!

lees meer
sportmedischonderzoek

Waarom een sport medisch onderzoek?

lees meer
10600_z_COVER_SITO

Nieuw: Campagnolo Bora WTO33

lees meer
tattoo-crankstel-bikejunckies

De meest opmerkelijke fietstattoos

lees meer
bike-4154156_640

Regels speed pedelec

lees meer