onderhoud-van-een-mtb-hydraulische-schijfremklauw-reparateur-die-een-hydraulische-achterste-schijfremklauw-op-een-mountainbike-houdt_77569-274

Remschijven: 140 of 160?

De voordelen van schijfremmen hebben we al eerder uitgelicht. Maar we hebben nog niet eerder het verschil besproken tussen een remschijf van 140mm doorsnee en die van 160mm. Is de één veiliger dan de ander? Of maakt het nog uit om achter 140 te doen en 160 voor?

 

Het verschil zit 'm in de remkracht en de remdosering. Hierbij geldt de regel: hoe groter de schijf, hoe groter de remkracht en des te beter je die kracht kunt doseren. Een grotere remkracht heb je met name nodig bij flinke afdalingen waarbij hoge snelheden worden bereikt. Tevens moet je je eigen lichaamsgewicht in acht nemen. Bij een groter gewicht heb je meer remkracht nodig. 

 

Waarom dan niet altijd een 160mm? Het verschil zit 'm puur in gewicht. Een 160mm remschijf is nou eenmaal zwaarder.

 

 

Voor en achter

Je kunt er voor kiezen om een grotere schijf voor te monteren en een kleinere schijf achter. De maximale remkracht voor is direct merkbaar en dat is ideaal voor zwaardere rijders en voor lange afdalingen. 

 

Montage

Op veel fietsen worden standaard 140mm-schijven gemonteerd. Om een 160mm-schijf te willen plaatsen, is een adapter noodzakelijk. Over de techniek en montage zelf: je hebt de 6-boutverbinding en de centerlock met kartels. Voor de positie van de remschijf is er geen verschil tussen de 6-bout en de centerlock. Dus zolang de schijfdiameter gelijk is moet je kunnen wisselen van wiel en hoef je geen andere remmen of rotors te kopen.

 

Afstellen van schijfrem

Er zit soms een miniem verschil in dikte van de schijfrem. Bij het wisselen van schijfremmen (of complete wielen met hun eigen schijven) is het daarom aan te raden om altijd je schijfrem opnieuw af te stellen. Hoe dat moet, leggen we je uit in deze video

 

 

Ook interessant

Heeft jouw fiets Shimano schijfremmen? Dan leggen wij je uit hoe je deze eenvoudig kunt ontluchten. Dit is de manier om je Shimano schijfremmen te ontluchten

 

 

Door: Laurens Jeurnink

 

Ook interessant

SI pro team

Flite Boost Pro Team Kit Carbonio Superflow: Het prozadel waar iedere wielerliefhebber naar verlangt

lees meer
campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Gravelbanden; waar moet je op letten?

lees meer
_DSC0578

Meer vrouwen op de fiets

lees meer
chimp header

Zo zorg je voor een goed gevulde motor op de fiets

lees meer
DSCF1863-min2

Fabian Cancellara ambassadeur voor Selle Italia

lees meer
tires-2328021

Prinses op de erwt of evolutie van je rijstijl?

lees meer
ZIPP_BSS_Header (003)

Maak kennis met de nieuwe collectie van Zipp

lees meer
Selle_Italia_211

Selle Italia Novus Boost Evo

lees meer
Zwift_3

Binnen trainen, ben je ook fan van Zwift?

lees meer