Joachim_Werkplaats_20130806_0051

Spaken: Made by man or machine?

De verschillen tussen een handgespaakt wiel en een machinaal gespaakt wiel zijn groot. Maar waar zit het verschil?

 

Verschil

Machinaal gespaakte wielen worden vaak in grote aantallen gemaakt waarmee de kosten lager zijn. Deze wielen vind je bijvoorbeeld terug in de doorsnee stadsfiets. Kwalitatief prima wielen, maar met minder balans dan een high-end handgespaakt wiel. Een oma-fiets vraagt immers om minder nauwkeurig afgestelde wielen dan de wielen voor de nieuwste racefiets of mountainbike. Natuurlijk speelt snelheid hier een rol maar ook het feit dat een racefiets stijver is en daardoor gevoeliger is om uit balans te raken vraagt om expertise.

 

 

Hoe lang duurt het?

Een spaakmachine heeft ongeveer 5 minuten nodig om een compleet wiel te bouwen. Het meeste werk zit in het inhangen van de spaken (wat met de hand gebeurt), het afspannen gebeurt vervolgens in de machine. Het maken van een wiel met de hand kan variëren van een half uur tot anderhalf uur. Het afspannen van het wiel kost in dit geval de meeste tijd en vraagt om veel precisie. Om een wiel te maken dat goed in balans is, is het belangrijk dat de spaakspanning van iedere spaak nagenoeg gelijk is. Wanneer dit met de hand gebeurt verloopt dit veel nauwkeuriger waarbij soms de ene spaak weer gelost moet worden om de ander te kunnen spannen. Je kunt je voorstellen dat dit een tijdrovend karwei is.  

 

Expert

Aangezien het op spanning brengen van het wiel een nauwkeurig klusje is, is het aan te raden om dit altijd te laten doen door een expert. Zij hebben de juiste tools om jouw wiel weer in balans te brengen.

 

Door: Patrick Vos

 

 

Ook interessant

Sigma Header

Nieuw! Sigma ROX 2.0, 4.0 & 11.1

lees meer
Header_Sram_Rival_AXS

Dit is Sram Rival AXS!

lees meer
SI pro team

Flite Boost Pro Team Kit Carbonio Superflow: Het prozadel waar iedere wielerliefhebber naar verlangt

lees meer
campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Gravelbanden; waar moet je op letten?

lees meer
_DSC0578

Meer vrouwen op de fiets

lees meer
chimp header

Zo zorg je voor een goed gevulde motor op de fiets

lees meer
DSCF1863-min2

Fabian Cancellara ambassadeur voor Selle Italia

lees meer
tires-2328021

Prinses op de erwt of evolutie van je rijstijl?

lees meer
ZIPP_BSS_Header (003)

Maak kennis met de nieuwe collectie van Zipp

lees meer