IMG-20181201-WA0000

Ultiem rijcomfort met de DT Swiss F535 one

Onze Bikejunckie Bas heeft lang uitgekeken naar de lancering van de nieuwe voorvork F535 one. In 2017 kreeg hij al een preview in de vorm van een 3D print van de onderpoten, maar hij kon niet wachten hoe die zou aanvoelen tijdens het fietsen.

 

Ontwikkeling

Het jonge team van DT Swiss engineers heeft de kans gegrepen om in te spelen op een segment waarin DT nog niet actief was: All Mountain/trail, Enduro en E-bike. Het doel voor het team was een vork te ontwikkelen die soepel aanspreekt en een progressieve veercurve heeft zonder dat deze verstart. De conclusie van Bas: “dat is ze behoorlijk gelukt!”

 

 

De mening van Bas

Nadat je de vork in de fiets hebt geplaatst is de afstelling van rebound en compressie evenals de luchtdruk eenvoudig door de speciale afstel-app van DT Swiss die op hun website staat. Het ventiel en de compressieknop met lockout-instelling zijn netjes weggewerkt onder een afdekkapje waardoor de vork er zeer strak uitziet. De lockout-knop is in de onderpoot verwerkt zodat je deze niet kunt beschadigen wat bij vele vorken die nu op de markt zijn, wel het geval is. Alles is af te stellen met een T10 torx dat in de hevel van de steekas zit. De afstelling, verkregen via de website, zorgt voor een comfortabel gedrag van de vork. Indien je ook een DT Swiss demper in de fiets hebt, kun je deze gelijk op dezelfde wijze instellen. Mijn fiets is niet eerder zo goed in balans geweest zoals dat deze nu is betreft de vering. “Rijden met deze vork is super, hij ziet er mooi uit, stuurt heerlijk en de demping is geweldig” aldus Bas.

 

 

De vork is in het begin van zijn veerweg zeer soepel. Dit hebben ze gerealiseerd door in het begin de demping-unit zo min mogelijk weerstand te laten hebben. Aan de andere kant (luchtkamer) hebben ze onder de veer een kleine coil-veer geplaatst die de eerste kleine schokken in het terrein opvangt tot ongeveer 2 centimeter. Dieper dan 2 centimeter doet de Pushport-demping zijn werk waardoor de vork progressief wordt en niet verstart. Tijdens het rijden voel je dit direct door de steun die je van de vork krijgt op ruw terrein en tegelijk soepel blijft.

 

Geen minpunten?

Bijna alleen maar pluspunten aan de vork. Zijn er dan helemaal geen kritische punten? Bas heeft ze toch nog gevonden: “Er is een mudguard meegeleverd die speciaal is ontworpen voor de vork. Deze moet met 4 kleine schroefjes worden vastgezet. Op het moment dat er 3 schroefjes in zitten, krijg je de laatste er vrij moeilijk in”. Maar als dat het enige minpunt is van onze kritische Bikejunck, kunnen we wel stellen dat de jongens van DT Swiss er weer in geslaagd zijn om een ultieme voorvork op de markt te brengen.

 

Door: Patrick Vos

 

 

Ook interessant

id-tri-img6

Dit is de Sigma ID.Tri

lees meer
Saris_H3_review_6

REVIEW, dit is de nieuwe Saris H3 fietstrainer!

lees meer
Header_fietspompen

Fietspompen, welke moet je kiezen?

lees meer
CX403-Chamblue-Out_1024x1024

Dit zijn de nieuwe Lake schoenen: CX403 en MX238

lees meer
Patrick_Christiaan_mtb

Zo rijdt een e-mtb!

lees meer
uswe_zulo

Ik had het op de heupen: test van de USWE Zulo 2

lees meer
Shimano Deore XT

Voor echte mountainbikers de nieuwe Shimano XT M8100-serie + SLX M7100-serie Groepsets!

lees meer
Zipp 3Zero impressie

Grip it and rip it! Dit zijn de nieuwe Zipp 3Zero Moto Wielen.

lees meer
SR_AXS_Arizona_181129_LM_018_W_1431072553017618667195

AXS in de praktijk, wij gingen u voor

lees meer