Mitch Delfs 5

Voel de spanning!

We nemen je in deze blog mee in de wereld van de bandenspanning maar we hadden geen slechtere titel kunnen bedenken. Veel mensen voelen met duim en wijsvinger aan een fietsband en concluderen dat het goed is. Maar voor de meeste type fietsbanden is de spanning te laag als je ze nog in kan knijpen. Wat is dan wel goed? Er zijn geen keiharde wetten maar wel een aantal waarheden, aandachtspunten en overwegingen om rekening mee te houden.

 

Ondergrond

Allereerst moet je kijken waar de band voor bedoeld is: recreatie en stadsgebruik, racefietsen of mountainbike. Je banden krijgen altijd een combinatie van snelheid en ondergrond te verduren. Met een racefiets zal er voornamelijk snel op strak asfalt worden gereden, op stadsfietsen wordt een allround prestatie verwacht en mountainbikes worden vooral over onverharde paden gestuurd. Er zijn tegenwoordig meer (tussen-)categorieën fietsen zoals gravelbikes, cyclocross, trekking, fatbike, etc.) Kijk daarbij wat je er overwegend mee doet en of dat bij MTB, race of tour hoort.

 

 

Keuzes

Een aantal simpele waarheden die de keuze voor bepaalde spanning mede bepalen:

  • Verharde ondergrond = harde banden, onverharde/ruwe ondergrond = zachte banden
  • Harde banden leveren op harde ondergrond minder rolweerstand, betere wegligging en minder bandenslijtage, zachte banden geven meer demping/vering.
  • Hoe zwaarder de fiets en de berijder, hoe meer druk er nodig is voor dezelfde fietsbeleving en comfort.
  • Spanning = Volume x Druk, dus hoe breder de band, des te lager de druk.
  • Zachte, onverharde en ruwe ondergrond vraagt om meer grip en dat kan door een grover bandprofiel en zachtere banden.
  • Zachte banden laten meer impact toe waarmee meer demping onstaat, harde banden reageren directer.
  • Te zachte banden leveren bij flinke impact te weinig weerstand waarbij ze doorslaan tot op de velg. Hierdoor kan ‘snakebite’ ontstaan: velg en ondergrond fungeren als een nijptang waarbij je lek rijdt. Lees hier alles over tubeless rijden, waarmee je dit voorkomt.
  • Het gewicht van de berijder bevindt zich vooral boven het achterwiel dus een beetje verschil in spanning mag best, bijvoorbeeld 0,5 Bar.

 

 

Vuistregel

Welke waarden moet je nu aanhouden voor de banden van jouw fiets? Als vuistregel kan je aanhouden dat je voor een doorsnee stadsband van 37mm breed met een berijder van 70kg kan volstaan met pakweg 4.5 Bar/65 Psi. Diezelfde rijder op een racefiets met 25mm bandjes doet er goed aan om 7 Bar/102 Psi aan te houden. En op een 29-er mountainbike met 2.10 inch brede noppenbanden volstaat 1.8 tot 2.5 Bar, afhankelijk van de ondergrond. Elke kilo gewicht erbij betekent 1% meer druk, dat geldt voor de berijder maar in iets mindere mate ook voor bagage.

 

 

Check

Zoals in het begin gezegd: even met de hand knijpen geeft te weinig zekerheid. Pomp je band voor elke rit op naar de juiste spanning, goede (voet-)pompen met een manometer zijn er voldoende op de markt, wij hebben een aantal toonaangevende voetpompen hier eerder al getest. Daarnaast kan je met een spanningschecker de actuele waarden controleren. Op de zijkanten van de band staat de maximale spanningswaarde aangegeven. Hou je daar echt aan want een klapband ligt op de loer en vaak kent de velg ook een maximale druk die nogal eens lager ligt dan die van de band.

 

Zeg eens eerlijk: hoe sterk wijkt jouw bandenspanning af van de gestelde waarden?

Of heb je nog tips voor ons allen: laat het ons weten in een reactie.

 

Door: Andre Ruitenbeek

 

Ook interessant

close-up-1854245

Dit eet een Tour-renner

lees meer
sr_181129_axs_arizona_lm_009_m_phone_setttingsv02_fullbleed

SRAM AXS introduceert ritanalyse

lees meer
lake header

Een topmodel van Lake: CX332

lees meer
_U5A0262-copia

De lente: ruik jij 'm ook?

lees meer
sportmedischonderzoek

Waarom een sport medisch onderzoek?

lees meer
10600_z_COVER_SITO

Nieuw: Campagnolo Bora WTO33

lees meer
tattoo-crankstel-bikejunckies

De meest opmerkelijke fietstattoos

lees meer
bike-4154156_640

Regels speed pedelec

lees meer