
Welke trapas heb ik nodig? Wij leggen je uit welke je moet hebben!
Welke trapas heb ik nodig? Dit is een veelgestelde vraag. We gaan er dieper op in. Door de jaren heen zijn er veel verschillende soorten en maten trapassen ontwikkeld. Maar als je jouw trapas wil vervangen, waar moet je dan op letten en wat moet je precies meten? Laten we eens beginnen met een overzicht van welke trapassen er allemaal in de markt zijn en hoe je deze kunt herkennen.
“Vroeger” hadden we trapassen met schroefdraad en een vierkante as. Dit was dan met BSA of Italiaanse draad. Mocht je dit nog hebben, dan is het hoog tijd voor een nieuwe fiets! Geintje natuurlijk. Later werden voor dit type brackets andere systemen ontwikkeld zoals:
- ISIS
- Octalink
- Hollowtech (Shimano)
- Sram GXP
- Truvativ Power Spline
- BB30
- FSA Megaexo
- Rotor 3D+
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
- Sram DUB
Wat moet je opmeten?
1 = breedte
2 = diameter
BSA
De breedtematen voor het BSA systeem kunnen zijn: 68mm, 73mm, 83mm of 100mm. De binnendiameter van de bracket zal liggen tussen de 33.6mm en 33.9mm. Ook is dit type bracket te herkennen aan de tekst 1.37*24.
Italiaanse draad.
Een ander systeem waarbij ook gebruik wordt gemaakt van schroefdraad in de bracket, is dat met Italiaanse draad (ITA). Dit type bracket werd en wordt veelal gebruikt door fietsfabrikanten uit Italië. Het voordeel ten opzichte van BSA is dat de lagers kaarsrecht gemonteerd zitten. Maar hangt ook een nadeel aan: de rechter cup kan makkelijker loslopen door de draairichting van het schroefdraad. Passende systemen zijn:
- Vierkante as
- Hollowtech (Shimano)
- Sram GXP
- FSA Megaexo
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
De breedtemaat voor dit systeem is altijd 70mm en is te herkennen aan de maat 36x24 dat op de trapas staat.
BB30
Dit type trapas wordt alweer sinds 2006 gebruikt en komt nog steeds veel voor. Bij dit type trapas worden de lagers rechtstreeks in het frame geperst, en op hun plek gehouden door een verdikking in het frame of door een veerring die in de bottom bracket geplaatst wordt. De maten voor dit systeem zijn:
Onderstaande crankstellen zijn toepasbaar voor BB30:
- Sram GXP (Met verloopbus)
- Sram DUB
- BB30
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
- BB386EVO
- Rotor 3D+
- Hollowtech II (Shimano)
- FSA Megaexo
BB30A
Dit type trapas wordt alleen door Cannondale toegepast. Het grote verschil is dat de breedte altijd 73mm is. De buitenmaat van de lager is hier 42mm in plaats van 41.96mm.
Onderstaande crankstellen zijn toepasbaar voor BB30A:
- Sram GXP (Met verloopbus)
- Sram DUB
- BB386EVO
- Rotor 3D+
- BB30
- Hollowtech II (Shimano)
- FSA Megaexo
BB386EVO
Deze trapas is eigenlijk een verbetering op de BB30 variant, deze wordt gekenmerkt door kunststof dat om het lager zit. Hierdoor is er minder kans op kraken. Ook is deze trapas een ideale combinatie tussen stijfheid en licht gewicht. De maten voor dit systeem zijn:
Onderstaande crankstellen zijn toepasbaar voor BB386EVO:
- Sram GXP (Met verloopbus)
- Hollowtech II (Shimano)
- Sram DUB
- FSA Megaexo
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
- Rotor
- BB386EVO
PF30 (Press fit)
Deze trapas is gebaseerd op de BB30, echter is kraken bij BB30 als gezegd een veel voorkomend probleem. Doordat er bij PF30 om de lagers een kunststof cup is geplaats, is dit probleem opgelost. De maten voor dit systeem zijn:
Onderstaande crankstellen zijn toepasbaar voor PF30 (Pressfit):
- Sram GXP (Met verloopbus)
- Sram DUB
- BB30
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
- BB386EVO
- Rotor 3D+
- Hollowtech II (Shimano)
- FSA Megaexo
BB86-92 Press fit
Dit is één van de trapassen die veel gebruikt wordt, in zowel racefiets als mountainbike. Ook hier zitten de lagers in een kunststof huis. Voor de racefiets is de breedtemaat 86.5mm en 92mm voor de mountainbike. De maten voor dit systeem zijn:
Onderstaande crankstellen zijn toepasbaar voor BB86-92 Press fit:
- Sram GXP (met verloopbus)
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
- Hollowtech II (Shimano)
- FSA Megaexo
- Rotor
Zo maak je je fiets weer blinkend schoon
BB90 – 95
Deze trapassen worden voornamelijk toegepast in fietsen van het merk Trek. Zowel in de racefietsen als in de moutainbikes. Het uiterlijk van deze trapas is nagenoeg gelijk aan BB86-92. De maten voor dit systeem zijn:
Onderstaande crankstellen zijn toepasbaar voor BB90 – 95:
- Sram GXP
- Hollowtech II (Shimano)
- Campagnolo Ultra Torque en Power Torque
DUB
In 2018 introduceerde SRAM een nieuw systeem: DUB. Het grote voordeel van dit systeem ten op zichte van alle andere systemen is dat er voor alle bovengenoemde systemen nog maar 1 crankstel nodig is, voor zowel racefiets als mountainbike.
Nu je weet waar je op moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe trapas, en wat je moet meten, kun je aan de slag. Let wel goed op, voor veel van deze systemen heb je speciaal gereedschap nodig. Heb je dit niet, ga dan naar een specialist, zo weet je zeker dat de montage correct gebeurt.
Binnenkort meer over dit onderwerp, en gaan we dieper in op hoe je de verschillen in crankstellen kunt herkennen. Daarnaast zullen we door middel van video's laten zien hoe de verschillende systemen gemonteerd moeten worden.
Door: Patrick Vos
Ook interessant


.jpg?height=300&width=600&mode=crop&converttowebp=0)





