crossfit-534615_1920

Zo krijg je een krachtig lichaam op de fiets

We kunnen allemaal 100 km fietsen en hebben een stel sterke benen maar als er wordt gevraagd of we 10 push-ups kunnen doen haken we af. Een sterk bovenlichaam zorgt voor minder blessures en is belangrijk voor de juiste houding op en naast de fiets. In het dagelijks leven zul je er ook veel baat bij hebben.

 

Krachtig lichaam

Door middel van krachttraining krijg je sterkere botten en zijn je spieren meer in balans. Je kent “never skip legday” vast wel. Stereotype sportschool ‘’guys’’ die alleen maar het bovenlichaam trainen en de benen voor lief laten. Dat ziet er natuurlijk niet uit maar het tegenovergestelde is ook waar. Hele gespierde benen maar de borstpieren, schouders en armen blijven achter. Het is natuurlijk niet zo dat je naar de sportschool gaat om veel meer spiermassa te kweken. Je wilt ten slotte geen bodybuilder worden want dan worden die ritjes in de Alpen of in Limburg geen pretje. Het doel is om je lichaam sterker te maken en niet groter. Streef naar een lichaam in proporties.

 

 

Klein half uurtje

Een krachttraining hoeft maar een klein half uurtje te duren. Die 30 minuten kun je heel efficiënt indelen. De oefeningen kun je combineren met oefeningen voor je benen, de zogenoemde compound oefeningen. Hierbij train je meerdere spiergroepen tegelijk, verbrand je meer calorieën en is het functioneler omdat je meer spieren laat samenwerken.

 

Vergeet niet aan je mobiliteit te werken

 

Workout

Pas deze workout toe in je schema en je zult sterker worden. Dit zijn oefeningen met je eigen lichaamsgewicht.

 

  • Doe een warming-up van 5 min
    • Knieheffen
    • Hakken naar billen
    • Air-squats
    • Lunges

 

Maak zoveel mogelijk rondes in 20 min met de volgende oefeningen:

 

  • 5 burpees
  • 10 push-ups
  • 15 air squats

 

Techniek burpee:

 

 

Techniek push-up:

 

Techniek air squat:

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom hongerklop

lees meer
holiday-1415821_1920

Cadeautips voor vaderdag

lees meer
microphone-2618102_1920

Dit zijn goede podcasts over wielrennen!

lees meer
bicycle-1837056_1920

Leesvoer tijdens corona

lees meer
sleep-1209288_1920

6 tips om optimaal te slapen

lees meer
Groente

Afvallen doe je zo!

lees meer
_DSC0732

Wat neem je mee tijdens een fietsrit?

lees meer