crossfit-534615_1920

Zo krijg je een krachtig lichaam op de fiets

We kunnen allemaal 100 km fietsen en hebben een stel sterke benen maar als er wordt gevraagd of we 10 push-ups kunnen doen haken we af. Een sterk bovenlichaam zorgt voor minder blessures en is belangrijk voor de juiste houding op en naast de fiets. In het dagelijks leven zul je er ook veel baat bij hebben.

 

Krachtig lichaam

Door middel van krachttraining krijg je sterkere botten en zijn je spieren meer in balans. Je kent “never skip legday” vast wel. Stereotype sportschool ‘’guys’’ die alleen maar het bovenlichaam trainen en de benen voor lief laten. Dat ziet er natuurlijk niet uit maar het tegenovergestelde is ook waar. Hele gespierde benen maar de borstpieren, schouders en armen blijven achter. Het is natuurlijk niet zo dat je naar de sportschool gaat om veel meer spiermassa te kweken. Je wilt ten slotte geen bodybuilder worden want dan worden die ritjes in de Alpen of in Limburg geen pretje. Het doel is om je lichaam sterker te maken en niet groter. Streef naar een lichaam in proporties.

 

 

Klein half uurtje

Een krachttraining hoeft maar een klein half uurtje te duren. Die 30 minuten kun je heel efficiënt indelen. De oefeningen kun je combineren met oefeningen voor je benen, de zogenoemde compound oefeningen. Hierbij train je meerdere spiergroepen tegelijk, verbrand je meer calorieën en is het functioneler omdat je meer spieren laat samenwerken.

 

Vergeet niet aan je mobiliteit te werken

 

Workout

Pas deze workout toe in je schema en je zult sterker worden. Dit zijn oefeningen met je eigen lichaamsgewicht.

 

  • Doe een warming-up van 5 min
    • Knieheffen
    • Hakken naar billen
    • Air-squats
    • Lunges

 

Maak zoveel mogelijk rondes in 20 min met de volgende oefeningen:

 

  • 5 burpees
  • 10 push-ups
  • 15 air squats

 

Techniek burpee:

 

 

Techniek push-up:

 

Techniek air squat:

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

lees meer
MG_0558-1160x773

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
f9

Zo voorkom je zadelpijn

lees meer
Campagnolo_group3_day1-129

Je activiteit van Garmin toch op Strava tijdens de storing? Zo doe je dat!

lees meer
header sp connect bikejunckies

Zo monteer je een bike bundle

lees meer
ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

lees meer
Films

Goede documentaires over wielrennen? Dit zijn ze!

lees meer
cyclist-3824579

11 handige tips voor de sportieve forens

lees meer
cyclist-1537843_1920

Voorkom een hongerklop

lees meer