fietspad_plastic_kws_shot

Zo kun je fietsen op plastic!

Plastic is een probleem voor iedereen. Als fervente fietser kom je geregeld plastic tegen in de vrije natuur. Dus het kan je zeker niet zijn ontgaan, we produceren en gebruiken dagelijks enorme hoeveelheden plastic. Heel veel van dat plastic komt terecht op plekken waar je het liever niet ziet, de natuur heeft er enorm last van.

 

De aandacht voor dit probleem groeit gelukkig en steeds meer plastic kan al worden ingezameld en hergebruikt. Een van de nieuwste innovaties op dit gebied past bij onze interesse als fietsliefhebbers, een heus fietspad van gerecycled plastic!

 

De wereldwijde primeur was voor Zwolle, eerder dit jaar. De eerste bevindingen voldoen aan de verwachtingen, en nu zijn er plannen voor de korte termijn om een tweede traject aan te leggen nabij Giethoorn.

 

Voordelen Plastic Road

Het is niet moeilijk om de voordelen op te sommen van de PlasticRoad. Denk vooral aan het hergebruik van het plastic (dat bovendien tot 3x langer mee zal gaan dan asfalt) en het meervoudig gebruik van het wegdek (regenwater, kabels en leidingen worden in het wegdek verwerkt).

 

Nadelen?

Het zou fijn als er geen nadelen zouden kleven aan deze innovatie. En dat lijkt nog aardig te lukken ook. Het kan prefab worden geproduceerd, is eenvoudig en snel aan te leggen, vraagt heel weinig onderhoud en ziet er niet anders uit dan asfalt.

 

Zijn er dan echt geen nadelen? Voor zover bekend nog niet, al moeten er nog wel een paar zaken bewezen worden. Als het goed is, hebben regenval, vorst of vallende bladeren geen invloed op het wegdek. De structuur van het materiaal is wat stroef en kun je vergelijken met asfalt.

 

Het fietspad is relatief licht, in de  praktijk zullen we nog moeten zien of het grondwater de boel gaat opdrukken. De tijd zal leren hoe het materiaal zich houdt in termen van slijtage, materiaalmoeheid etc. De holle constructie zou een klankkast kunnen worden maar dat lijkt met een fietspad niet echt te gebeuren omdat er geen zwaarverkeer over gaat. Voor een autoweg zou dat al heel anders zijn.

 

Prijskaartje

Of het een dure manier van wegenbouw is, wordt wat geheimzinnig over gedaan. Wat wel duidelijk is, is dat het erg duurzaam is en dat er weinig onderhoud aan is. Zo kunnen kosten weer terugverdiend worden. Elk nadeel heeft ook hier zijn voordeel: er is (helaas) plastic genoeg dus er kunnen nog veel fietspaden worden aangelegd. De plasticsoep is er nu eenmaal, geweldig dus dat we inmiddels dingen uitvinden waarmee het plastic hergebruikt kan worden. De ware oplossing is natuurlijk om uiteindelijk helemaal geen plastic te gebruiken. Tot die tijd is dit een goede oplossing en zorgt er ook voor dat we tijdens het fietsen kunnen blijven genieten van de mooie natuur!

 

.

 

Meer lezen? Dit is de nieuwe Stamp 1 van Crankbrothers!

 

Door: Andre Ruitenbeek

Ook interessant

bike-4154156_640

Regels speed pedelec

lees meer
header

De 4 voordelen van een Lefty!

lees meer
20200117_Velovollies2020_0202

Dit was Velofollies 2020!

lees meer
Pinion Ghost

Pinion op de MTB

lees meer
Lake mxz304

Unboxing Lake MXZ304 winterschoen

lees meer
Natgeregende fiets

Fietsregenkleding

lees meer
_MG_2604

Warme handen en voeten op de fiets

lees meer
Saris_H3

Unboxing de nieuwe H3 van Saris

lees meer
Wielrennen voor mensen met een beperking

Wielrennen voor mensen met een beperking

lees meer