Thumbnail_voorvork

Zo plaats je een voorvork en zaag je 'm op maat!

Onderhoud aan je fiets is belangrijk omdat je dan de levensduur van je fiets verlengt en wie wil dat nou niet? Sommige brengen hun fiets naar de fietsenmaker en de ander probeert veel dingen zelf. We helpen je graag een handje met onze doe-het-zelf video’s. Zo gaat het deze keer over het plaatsen en afzagen van een voorvork. Patrick legt je in deze video alles uit om dit voor elkaar te krijgen.

 

Wat heb je nodig?

  • Inbus en/of torxsleutel, een momentsleutel is helemaal goed.
  • Zaaghulp
  • Zaag
  • Montagevet
  • Spacers
  • Balhoofdset

 

1.Conus

Als eerste monteer je de conus op de voorvork. De conus zorgt voor een soepele werking tussen frame en de voorvork. Zonder de conus schuurt de voorvork over het frame heen. Fatsoenlijk kunnen sturen is  wel van belang toch?

 

2. Montagevet 

 

Breng wat montagevet aan op de conus en de rest van het balhoofd, boven en onderkant, zodat er zo min mogelijk water bij de lagers kan komen.

Vervolgens ga je de onderste lager plaatsen op de voorvork. Denk eraan dat de schuine buitenkant naar boven wijst.

 

3. Voorvork monteren

Plaats de voorvork van onderaf in het balhoofd en daarna nog een lager. Dit lager moet precies andersom gemonteerd worden, de schuine buitenkant moet naar beneden wijzen. Er wordt ook een sluitring bijgeleverd. Die plaats je over het lager en zorgt voor dat de voorvork vast blijft zitten en gecentreerd wordt in het balhoofd. Als laatste komt er een cap overheen waar binnenin een rubberen ring zit om de lagers af te sluiten.

 

4. Spacers

De exacte maat van de voorvork weet je nog niet en dan komen de spacers van pas. De voorvork is veel gevallen standaard te lang dus er moet sowieso wat vanaf om überhaupt je stuur met stuurpen te kunnen monteren.

 

5. Voorvork afzagen

 

Teken de voorvork af door middel van een schroevendraaier en haal de voorvork weer uit het frame.  Met een zaaghulp kun je de voorvork recht afzagen.

 

6. Balhoofdplug plaatsen

Wanneer je dat gedaan hebt monteer je de voorvork weer terug en kun je de balhoofdplug plaatsen. Deze plaats je en doordat je de plug vastdraait zet die uit. Draai de plug niet te vast. Daarom is een momentsleutel ideaal omdat je daarmee het balhoofd met het correcte aantal newtonmeter kunt vastzetten. Het aantal newtonmeter staat altijd genoteerd in de handleiding of op de balhoofdplug.

 

7. Klaar!

Draai de top cap erop en vergeet je stuurpen niet vast te draaien. Je bent weer klaar om de weg op te gaan!

 

Door: Christiaan van Capelleveen

Ook interessant

GRC_DTswiss

Vergeet niet aan je mobiliteit te werken!

lees meer
campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0406

De man met de hamer kun je verslaan!

lees meer
dk3r0902_x

Zo hou je nog lang plezier van je velg en rem

lees meer
classics_blog_header_landing

Een race op Zwift, iets voor jou?

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0546

Tubeless: doen of niet?

lees meer
crossfit-534615_1920

Zo krijg je een krachtig lichaam op de fiets

lees meer
bike_Snow

Fietsen in de sneeuw

lees meer
CRWX_Rotorua_SRAM_Guide_Ult_150323_AM_991_H

Tips voor je eerste mountainbike marathon

lees meer