ketting smeren 1

Zo smeer je je fietsketting

Je ketting is een wezenlijk onderdeel van je fiets maar is bewerkelijk om in topconditie te houden. Belangrijk voor een ketting is een juiste smering zodat je aandrijving soepel en geruisloos verloopt, zodat je roest tegengaat en je voortijdige slijtage voorkomt. Met enige regelmaat (vuistregel is elke pakweg 25 uur gebruik voor een racefiets) zou je hem volledig schoon en droog moeten maken en daarna compleet insmeren. Je ketting goed insmeren is best even een lastig klusje. Wat heb je nodig en hoe maak je de ketting netjes gesmeerd, je leest het hier in onze tips. Voor het verschil tussen smerig en smering.

 

Brandschoon

We gaan er voor het gemak vanuit dat je fietsketting brandschoon is gemaakt met een goede ontvetter die je daarna heel goed hebt afgespoeld anders heeft smering niet zoveel zin. Maak vervolgens eerst een keuze uit de beschikbare middelen: een flacon met vrij dikke olie of een spuitbus met dunnere olie. Beide zijn op zich goed, je moet alleen even je voorkeur ontdekken in toediening. Daarnaast is er keuze uit wet of dry lube (lubricant = smeermiddel). De wet lube is meer allround qua rijomstandigheden, blijft vooral beter zitten bij regen maar trekt iets meer vuil aan. De dry lube is voor droge weersomstandigheden, vormt uiteindelijk een vrij droge soort coating en houdt dan vuil tegen. Maar het spoelt er makkelijker af en moet dan opnieuw worden aangebracht.

Dit is wat je nodig hebt om je fiets brandend schoon te maken

 

Flacon

De flacon is een veelgebruikte doseermethode. Druppel rustig stuk voor stuk alle schakels vol met de lube terwijl je met de andere hand de crank steeds iets verder draait. Tip daarbij: begin bij de verbindingsschakel zodat je goed weet wanneer je helemaal rond bent geweest. Zet de schakel onderin de ketting zodat je de schakels feitelijk doseert op de binnenkant die over de tandwielen loopt.

Als je ze allemaal gehad hebt, wacht je even een minuutje om de dikkige olie tussen de schakeldeeltjes te laten zakken. Vervolgens draai je een keer of 20 de crank rond om de boel verder te verdelen. Tot slot veeg je de ketting rondom af met een doek, de smering hoeft tenslotte alleen tussen de bewegende delen, niet er op. Let op: hoe langer je wacht met afvegen, des te beter. Een uur is niet gek.

Spuitbus

Je kan ook de voorkeur geven aan de spuitbus omdat de olie wat dunner is en beter verdeelt. Ga eigenlijk net zo te werk als bij een flacon maar hou rekening met de brede verneveling. Ga niet als een wilde lopen spuiten want je wilt niet dat de hele fiets glibbert van het vet. Bovendien is je busje veel te snel leeg. Hou in de ene hand een schone doek achter de ketting. Hou met de andere hand het spuitmondje heel dicht bij de ketting en spuit rustig een beetje in elke schakel. Eventueel is een tweede persoon handig om de crank verder te draaien. Veeg ook hier na afloop de overtollige olie goed weg en je kan weer stil en schoon op pad.

 

Door: Andre Ruitenbeek

Ook interessant

classics_blog_header_landing

Een race op Zwift, iets voor jou?

lees meer
GRC_DTswiss

Vergeet niet aan je mobiliteit te werken!

lees meer
campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Welke verzorgingsproducten gebruik jij?

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0406

De man met de hamer kun je verslaan!

lees meer
dk3r0902_x

Zo hou je nog lang plezier van je velg en rem

lees meer
20180419_RadioKootwijkJanChris_AR_0546

Tubeless: doen of niet?

lees meer
crossfit-534615_1920

Zo krijg je een krachtig lichaam op de fiets

lees meer
bike_Snow

Fietsen in de sneeuw

lees meer
CRWX_Rotorua_SRAM_Guide_Ult_150323_AM_991_H

Tips voor je eerste mountainbike marathon

lees meer