insta_8

Zo verfijnd is elektronisch schakelen

Elektronisch schakelen…. Beter dan mechanisch?

 

In de afgelopen jaren is er een hoop gebeurd op het gebied van aandrijving en schakelen. Van EPS (Electronic Precision Shifting) bij Campagnolo naar Di2 van Shimano. Deze elektronische systemen hadden echter nog steeds kabels naar de derailleurs nodig. Weliswaar een dunner kabeltje voor stroom, maar toch. Tot in 2016 SRAM uitkwam met de Etap het eerste draadloze schakelsysteem voor de racefiets. En daar heeft SRAM de afgelopen jaren nog een schepje bovenop gedaan met de Sram Red AXS en Force Etap AXS(wide), beide 12-speed. De AXS-groepen zijn ook nog helemaal te personaliseren naar je eigen wensen, door middel van een app op je smartphone.

 

Force Etap AXS

 

Is het echt beter?

Wat een ontwikkeling, echt super tof om te zien! Maar is het echt beter? Het is waar dat elektronisch schakelen vaak een kleine vertraging heeft tegenover mechanisch. En dan voornamelijk bij het afschakelen (naar het kleine tandwiel) maar het opschakelen (naar het grote tandwiel) is een ander verhaal. Dit is bij elektronisch schakelen verfijnder en preciezer. Dit komt omdat bij elektronisch schakelen de motor in de derailleur naar links of rechts moet bewegen. En als je bij mechanisch schakelen afschakelt, valt als het ware de derailleur door veerspanning opzij.

 

Waarom dan toch elektronisch? Hier een aantal voordelen op een rij:

 

  • Nooit meer mis schakelen
  • Zonder kracht opschakelen
  • Vele instelmogelijkheden met betrekking tot snelheid
  • Hele cassette belopen met 1 druk op de knop
  • Geen onderhoud meer aan kabels, bij eTap helemaal geen versnellingskabels meer
  • Clean-look op je cockpit door minder kabels (het oog wil ook wat)
  • Automatisch bijregelen van de voorderailleur (geen schurende ketting meer)

 

Missen we nog iets? Of ben jij meer fan van mechanisch schakelen?

 

Zo werkt Sram eTap AXS

 

Door: Patrick Vos

 

 

Ook interessant

SI pro team

Flite Boost Pro Team Kit Carbonio Superflow: Het prozadel waar iedere wielerliefhebber naar verlangt

lees meer
campagnolo-new-shamal-carbon-db-wheelset-(10)

Gravelbanden; waar moet je op letten?

lees meer
_DSC0578

Meer vrouwen op de fiets

lees meer
chimp header

Zo zorg je voor een goed gevulde motor op de fiets

lees meer
DSCF1863-min2

Fabian Cancellara ambassadeur voor Selle Italia

lees meer
tires-2328021

Prinses op de erwt of evolutie van je rijstijl?

lees meer
ZIPP_BSS_Header (003)

Maak kennis met de nieuwe collectie van Zipp

lees meer
Selle_Italia_211

Selle Italia Novus Boost Evo

lees meer
Zwift_3

Binnen trainen, ben je ook fan van Zwift?

lees meer