insta_8

Zo verfijnd is elektronisch schakelen

Elektronisch schakelen…. Beter dan mechanisch?

 

In de afgelopen jaren is er een hoop gebeurd op het gebied van aandrijving en schakelen. Van EPS (Electronic Precision Shifting) bij Campagnolo naar Di2 van Shimano. Deze elektronische systemen hadden echter nog steeds kabels naar de derailleurs nodig. Weliswaar een dunner kabeltje voor stroom, maar toch. Tot in 2016 SRAM uitkwam met de Etap het eerste draadloze schakelsysteem voor de racefiets. En daar heeft SRAM het afgelopen jaar nog een schepje bovenop gedaan met de Sram Red AXS en Force Etap AXS, beide 12-speed. De AXS-groepen zijn ook nog helemaal te personaliseren naar je eigen wensen, door middel van een app op je smartphone.

 

Wat een ontwikkeling, echt super tof om te zien! Maar…… 1 vraag blijft in mijn hoofd spoken. Is het echt beter? Het is waar dat elektronisch schakelen vaak een kleine vertraging heeft tegenover mechanisch. En dan voornamelijk bij het afschakelen (naar het kleine tandwiel) maar het opschakelen (naar het grote tandwiel) is een ander verhaal. Dit is bij elektronisch schakelen verfijnder en preciezer. Dit komt omdat bij elektronisch schakelen de motor in de derailleur naar links of rechts moet bewegen. En als je bij mechanisch schakelen afschakelt, valt als het ware de derailleur door veerspanning opzij.

Waarom dan toch elektronisch? Hier een aantal voordelen op een rij:

 

  • Nooit meer mis schakelen
  • Zonder kracht opschakelen
  • Vele instelmogelijkheden met betrekking tot snelheid
  • Hele cassette belopen met 1 druk op de knop
  • Geen onderhoud meer aan kabels, bij eTap helemaal geen versnellingskabels meer
  • Clean-look op je cockpit door minder kabels (het oog wil ook wat)
  • Automatisch bijregelen van de voorderailleur (geen schurende ketting meer)

 

Missen we nog iets? Of ben jij meer fan van mechanisch schakelen?

 

Zo werkt Sram eTap AXS

 

Door: Patrick Vos

 

 

Ook interessant

lock-1108549_1920

Bescherm je meest waardevolle bezit

lees meer
ABUS-StormChaser-(9)

Nieuw: ABUS Stormchaser

lees meer
Filip Polc 4

Noem het beestje bij de naam

lees meer
ventoux paaltje

Ride on! Een virtuele Tour de France gaat van start in juli

lees meer
Joachim_Werkplaats_20130806_0051

Spaken: Made by man or machine?

lees meer
tick-482613_1920

Buiten wordt het steeds gevaarlijker

lees meer
Productreview_Tubeless

Wat is het verschil tussen Tubeless en Tubeless-ready?

lees meer
100_1121

Tover wat kleur op je wangen

lees meer
SM_20024_MY21Eagle_GXAllDay_CW_1_H

SRAM Eagle breidt haar lijn uit

lees meer